Belgacom

Persbericht

Belgacom Mobile in beroep tegen beslissing Raad voor de Mededinging Boete voor vermeend misbruik van dominante marktpositie mist grond

Brussel, 27 mei 2009

Belgacom Mobile gaat in beroep tegen de beslissing van de Raad voor de Mededinging die op 26 mei 2009 Belgacom Mobile (Proximus) veroordeelde tot een boete van 66,3 miljoen euro "wegens misbruik van dominante marktpositie"(in de jaren 20042005). Vier van de vijf aanklachten verworpen
De Belgacom Groep betreurt ten zeerste deze veroordeling, ook al is er een lichtpunt in de beslissing: van de vijf soorten van misbruik van dominante marktpositie die door het auditoraat op 22 april 2008 werden aangeklaagd, aanvaardt de Raad er uiteindelijk maar één als gegrond, nl. het hanteren in 20042005 van zogenaamde "wurgprijzen" op het professionele marktsegment. Alle andere aanklachten werden dus verworpen.
Wurgprijzen?
Wat nu de veroordeling zelf betreft stelt de Belgacom Groep vast dat de Raad meent dat de tarieven voor gesprekken tussen klanten van Proximus ("onnettarieven") lager lagen dan de tarieven die het aan de concurrenten aanrekende voor de afwikkeling van een oproep van hun eigen netwerk naar dat van Proximus (= terminatietarieven), verhoogd met een aantal andere relevant geachte kosten. De Raad is van mening dat Belgacom Mobile zich schuldig gemaakt heeft aan machtsmisbruik omwille van deze tarifaire incoherentie, zonder dat het nodig was het effect op de mobiele markt na te gaan.
Verkeerde benadering
De Belgacom Groep is het niet eens met deze benadering, die een centrale rol speelt in de hele verdere analyse. Men kan een bepaald tarief niet zomaar isoleren, de onnettarieven maken integrerend deel uit van de diensten die Proximus aan zijn klanten aanbiedt. Een klant die intekent op een mobiel abonnement krijgt tegen een bepaald bedrag een volledig pakket diensten, waarbij het perfect moet kunnen dat men een goedkoper tarief krijgt voor bepaalde gesprekken, zoals de gesprekken op het eigen netwerk. Het bestaan van onnet tarieven is een marktgegeven niet alleen in België, maar ook in vele andere Europese landen. Dergelijke tarieven moeten dan geanalyseerd te worden binnen het globale mobiele aanbod waarvan de klant geniet. In deze context wenst de Belgacom Groep te verduidelijken dat men haar geen verkoop met verlies aan bepaalde klanten kan verwijten, verlies dat zij dan zou gedekt hebben door het toepassen van hogere tarieven voor andere klanten.
Beroep
Belgacom onderzoekt alle mogelijke acties die het kan ondernemen om deze problemen aan te kaarten. Belgacom Mobile gaat alvast tegen deze beslissing van de Raad voor de Mededinging in beroep bij het Hof van Beroep van Brussel.

---