Gemeente Utrecht


Ingekomen 28 mei 2009


---


Mondelinge vragen over de klantenstop voor ouderen in Overvecht.
Mevrouw B.Dibi (PvdA)


Cumulus Welzijn heeft vanaf 20 april jl. een klantenstop aangekondigd voor alle hulpbehoevende ouderen in Overvecht. De stop geldt ook voor spoedsituaties!

Bij de ouderadviseurs van Cumulus in Overvecht is nu ruim drie jaar een wachtlijst. Hierop staan gemiddeld 17 personen met een wachttijd van een half jaar voordat een eerste huisbezoek kan worden afgelegd. Cumulus heeft sinds 2007 signalen afgegeven dat er een groeiende vraag aan hulp is door de groeiende (multi) problemen bij ouderen in Overvecht. Gevolg hiervan is een toenemende case-load en werkdruk voor ouderenadviseurs, resulterend in een toenemend ziekteverzuim wegens overbelasting van een aantal ouderenadviseurs. Deze situatie heeft Cumulus doen besluiten om een klantenstop in te stellen.
Voor de PvdA fractie is het niet acceptabel dat ouderen, zeker als het gaat om crisissituaties, geen hulp kunnen krijgen.

De PvdA fractie heeft n.a.v. deze klantenstop schriftelijke vragen gesteld. De antwoorden waren voor ons niet bevredigend. In onze ogen blijkt niet uit de vragen dat het college de urgentie van het probleem onderschrijft. Ook wordt er geen termijn genoemd waar binnen de klantenstop opgeheven zou kunnen worden.

Naar aanleiding van de antwoorden van het college op de schriftelijke vragen van de PvdA willen we graag antwoord op de volgende vragen:

1) Ziet u de urgentie van het probleem dat op dit moment een oudere in Overvecht die vraagt om hulp niet geholpen wordt, ook niet als men in een spoedeisende situatie zit?
2) Heeft Cumulus voordat zij een klantenstop in stelde de wethouder hierover geïnformeerd?
3) Zo niet, vindt u dat Cumulus dit had moeten doen?
4) Zo ja, is een algehele klantenstop in de ogen van de wethouder een acceptabel middel? Als de wethouder dit niet een acceptabel middel vindt wat is dan zijn reactie richting Cumulus?
5) Kan de wethouder aangeven wanneer de klantenstop opgeheven is, en ouderen weer de hulp kunnen krijgen die ze nodig hebben?
6) Kan de wethouder aangeven welke acties er worden ondernomen om de problemen die zijn ontstaan bij de ouderadviseurs van Cumulus op te lossen? Op welke termijn gebeurd dit?