Actie in Groningen tegen lightrail binnenstad


GRONINGEN, 20090528 -- In Groningen zijn ondernemers en bewoners van de Oosterstraat een Aktie begonnen tegen de regiotramplannen van de gemeente. Zij willen voorkomen dat de gemeente voor honderden miljoenen euro's het eerste tramtreintracé door de smalle straten van de historische binnenstad aanlegt. De route in de Oosterstraat was afgescheiden met hekken om te laten zien hoeveel ruime de regiotram in beslag zal nemen. Op de posters staan teksten als '84.8% stadjers wil minder prestige' en 'duur en onnodig' als knipoog naar de Europese verkiezingen.

Ondernemers en bewoners in de Oosterstraat hebben altijd aangegeven dat zij niets zien in een lightrail van 40 meter lengte die in twee richtingen door de smalle winkelstraat moeten rijden. Zij vrezen dat de regiotram een gevaar zal vormen voor voetgangers en fietsers en problemen zal opleveren met het bevoorradingsverkeer. Wandelaars worden verjaagd en fietsers mogen na de aanleg niet meer door de straat, terwijl de meeste klanten juist op de fiets komen. De straat zal daarnaast maanden onbereikbaar zijn door de ingrijpende maatregelen om de regiotrambaan aan te leggen en ondernemers verwachten grote omzetdalingen. Ook is er grote kans op schade aan de monumentale panden door de werkzaamheden en trillingen.

Ook in andere wijken in Groningen zoals Selwerd zijn de bewoners tegen de komst van de regiotram. Er zullen flats gesloopt moeten worden en er zullen parkeerplaatsen en bomen verdwijnen. Mensen in de buitenwijken van Groningen zullen van de stadsbus op de regiotram moeten overstappen om de binnenstad te bereiken. Vanaf 2020 zou de regiotram over bestaand spoor de regio ingaan en rechtsreeks naar de Grote Markt rijden. De historische binnenstad zal dus een dependance van het hoofdstation worden en de Grote Markt zal gesplitst worden door een stroom fietsers aan de ene kant en spoorstaven aan de andere kant. Veel stadjers zien meer in een oplossing met treinen die rechtstreeks naar Zernike rijden, het grootste deel van de passagiers heeft Zernike ook als eindbestemming en niet de binnenstad. Ook een kabelbaan zou een goed alternatief zijn om mensen door de stad te vervoeren.

Op 17 juni zal de gemeenteraad stemmen of men akkoord gaat met dit eerste regiotramtracé door de historische binnenstad.





TramGroningen.nl