Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek

Van Korrel tot Pixel

26 mei 2009

Film tussen theorie en praktijk

Niet alleen videotheken worstelen met de digitalisering van films, ook in een hele andere hoek brengt digitalisering problemen met zich mee. Filmarchieven en filmlaboratoria hebben hun werk opgebouwd rond de analoge film en worden door de mogelijkheden van digitalisering nu geconfronteerd met een scala aan kansen én problemen. NWO-onderzoeker Giovanna Fossati onderzocht hoe filmwetenschappers handvaten kunnen bieden aan archieven en laboratoria. Fossati promoveert op 29 mei aan de Universiteit Utrecht.

Nog nooit eerder werd op academisch niveau onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van het digitaal conserveren en restaureren van films. Fossati is de eerste die filmwetenschappers en archief- en laboratoriummedewerkers op zo'n manier bij elkaar probeert te brengen. Terwijl ze volgens haar toch echt een hoop aan elkaar kunnen hebben.

Luxeprobleem

De vragen waar filmarchieven en filmlaboratoria mee worstelen, zijn eigenlijk een luxeprobleem; doordat er zoveel nieuwe mogelijkheden zijn, is het lastig om ergens een grens te trekken. Blijft een filmarchief bijvoorbeeld als een kip op haar eieren zitten, en houdt ze alle films in eigen beheer, of is het verstandiger om archieven voor de hele wereld toegankelijk te maken? En mag je een film bij restauratie naar eigen inzicht up-to-date brengen, of blijf je zo dicht mogelijk bij het origineel? Filmarchieven en -laboratoria worstelen door dit soort nieuwe vragen met hun rol.

Aan de andere kant van het spectrum zijn filmacademici echter constant bezig om nieuwe toekomstscenario's te bedenken, zonder hierbij rekening te houden met de strubbelingen in de praktijk. Fossati bracht de twee verschillende partijen bij elkaar. Op basis van theorievorming over digitalisering, vormde zij een aantal theoretische kaders die kunnen werken als nieuwe basis voor de filmarchiefpraktijk. Het kader 'Film as art' kan een restaurateur bijvoorbeeld helpen met de keuze of bij restauratie de productie of het idee van de filmmaker als kunstenaar centraal moet staan.

Het vormen van nieuwe theoretische kaders biedt niet alleen voordeel voor de mensen uit de praktijk; het maakt vooral ook debat tussen filmacademici en filmarchieven mogelijk. Hiermee wordt een basis gelegd voor een taal die beide partijen spreken. Hierdoor kan ons veranderende filmerfgoed ook voor de toekomst bewaard blijven.

Giovanna Fossati kon dankzij de Vervangingssubsidie geesteswetenschappen van NWO vanuit de praktijk naar de wetenschap kijken. NWO biedt met deze subsidie ook onderzoekers buiten onderzoeksinstellingen de gelegenheid om een belangrijke wetenschappelijke publicatie in de vorm van een boek of proefschrift af te ronden. Met de subsidie kan de werkgever de kosten van vervanging dekken. 'From Grain to Pixel' wordt in juli gepubliceerd door Amsterdam University Press.

..............................

Meer informatie:

* Giovanna Fossati (Filmmuseum)

* t.: 020 5891475, gfossati@filmmuseum.nl
* promotiedatum: 29 mei

* promotor: prof. dr. F.E. Kessler

laatst gewijzigd op 26 mei 2009