Achterstand ontwikkeling infrastructuur brengt Europa in gevaar

29/05/2009 09:00

Ernst & Young

De economische crisis zorgt ervoor dat investeringen en hierdoor de ontwikkelingen in de infrastructuur in Europa sterk achterblijven. Infrastructuurprojecten worden uitgesteld terwijl autogebruik en goederentransport de komende decennia nog altijd fors toenemen. Als deze investeringen nu niet worden gedaan, komt de concurrentiepositie van Europa verder in gevaar ten opzichte van andere werelddelen zoals China en Zuid-Amerika, waar high tech oplossingen geïntegreerd zijn in hun basisinfrastructuur. Dit blijkt uit het rapport Infrastructure 2009: A Pivot Point van Ernst & Young in samenwerking met het Urban Land Institute (ULI).

Ad Buisman van Ernst & Young: 'Het is nu tijd om gezamenlijk te gaan investeren in het Europese infrastructuur stelsel, zodat dit een positief effect heeft op de werkgelegenheid en de groei van het Europese bedrijfsleven. De 330 ontwikkelaars die aan het infrastructuuronderzoek hebben meegewerkt, hebben hun visie gegeven op de huidige situatie en enkele aanbevelingen gedaan om het tij te keren':


1. Ontwikkel een nationale infrastructuurstrategie; vermindering van het autogebruik door de afhankelijkheid van het gebruik van auto's te beperken, het beperken van milieuvervuiling en het tegengaan van files bij bedrijventerreinen. Ontwikkel daarnaast innovatieve reisschema's met zo optimaal mogelijke aansluitingen en onderlinge verbindingen tussen treinstations en vliegvelden.


2. Zorg voor synergie op het gebied van vervoers-, energie- en milieuprogramma's; het terugbrengen van files, het reduceren van de CO2 uitstoot en het beperken van de afhankelijkheid van olie uit het buitenland.


3. De overheid moet partijen bij elkaar brengen; koppel transport-, bouw- en energiebedrijven aan elkaar, stem doelstellingen en agenda's op elkaar af voor een eenduidige aanpak voor infrastructuur.


4. Pak financieringsvraagstukken aan; financiering van nieuwe infrastructuren en reparaties aan de infrastructuur moet door de belastingbetaler worden betaald aangezien de overheid deze kosten niet meer kan dekken.

Verder ligt voor Europa de oplossing in de huidige economische stimuleringspakketten en het realiseren van meer samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven (PPS) bij grootschalige infrastructuurprojecten.

Binnen de huidige Europese achterstand zorgen een terughoudende overheid, gebrek aan standaardisatie en milieu- en planningbarrières ervoor dat Nederland nog meer dan de andere landen haar concurrentiepositie als logistiek centrum binnen de EU verliest. Buisman: "In Nederland moeten we onze huidige distributiecentra zien te behouden door actief buitenlandse bedrijven te vinden en binnen te halen. Stimuleringsmaatregelen kunnen een effectief middel zijn, snelheid is echter geboden. Een substantieel deel van de genoemde economische stimuleringspakketten zal worden besteed aan infrastructuur, in de meeste gevallen aan het naar voren halen van bestedingen. Infrastructurele werken kenmerken zich echter ook door lange instemmings- , inspraak- en vergunningsprocedures alsook complexe aanbestedingsregels. Hierdoor wordt de effectiviteit van de stimuleringsmaatregelen nihil. Bovendien maakt de kredietcrisis het steeds moeilijker om geld tegen gunstige financieringsvoorwaarden aan te trekken, waardoor Nederland dus zeker haast moet maken. Deal flow, duidelijke standaarden en transparantie in vergunningprocedures zijn hiervoor de sleutels tot succes."

Ernst & Young is door het ministerie van Verkeer en Waterstaat gevraagd om een aanbeveling te doen op het gebied van de onderlinge connectie tussen de luchthaven Schiphol en de Rotterdamse haven.





http://www.ey.nl