Persbericht
Datum 29 mei 2009
Kenmerk 122
Amsterdam streeft naar verdere professionalisering
citymarketing
Citymarketing is belangrijk voor de Amsterdamse regio. Juist in deze tijden van
economische crisis. Het fundament onder de Amsterdamse citymarketing - de
kernwaarden creativiteit, innovatie en handelsgeest - is stevig. De samenwerking
met het bedrijfsleven in de regio en de gemeenten in de Amsterdamse Metropool is
goed. En het motto `I amsterdam' is sterk. Deze basis moet behouden blijven en
verstevigd worden, zo heeft het college van B&W vastgesteld.
Verantwoordelijk wethouder Carolien Gehrels: "We moeten blijven investeren in activiteiten
en evenementen die Amsterdam aantrekkelijk en onderscheidend maken voor bewoners,
bezoekers en het bedrijfsleven. Daarom investeren we in toonaangevende evenementen
in 2009 en 2010 en maken we werk van de professionaliseringsslag in de citymarketing."
Uit gesprekken met de drie belangrijkste Amsterdamse promotionele organisaties,
Amsterdam Partners (AP), het Amsterdam Toerisme en Congres Bureau (ATCB) en het
Amsterdams Uitburo (AUB), over samenwerking en professionalisering blijkt dat ook hier
de bereidheid bestaat om de krachten op het gebied van citymarketing te bundelen en
deze slag nu te maken.
De citymarketing van Amsterdam kent vele successen, en is gevestigd als waardevolle
activiteit. Verdergaande professionalisering van de citymarketing, met heldere
doelstellingen en doelgroepen, een grotere transparantie in geldstromen en een duidelijke
aansturing vanuit de gemeente is echter mogelijk. De regie op de marketingactiviteiten, de
output, komt te liggen bij een centraal marketingplatform.
Daarom wil het college in goed overleg een voorstel uitwerken om de citymarketing
inhoudelijk en organisatorisch te professionaliseren. De basis van dit voorstel is dat er één
gemeentelijke opdracht over de citymarketing wordt gegeven, met daarbij behorend
budget. Op basis hiervan stellen de verschillende organisaties hun plannen, gericht op
specifieke Product Markt Combinaties, op.
Uiteindelijk moet een sterkere organisatie van de citymarketing ontstaan én meer
eenduidige sturing vanuit de gemeente. Juist nu, om een stevige internationale
concurrentiepositie te behouden, en om het geld dat Amsterdam in de citymarketing
investeert gerichter te kunnen besteden en er duidelijkere resultaten mee te boeken.
Gemeente Amsterdam