Negentien producten van Taste of Inspirations bekroond met 'Superior Taste 2009'

29/05/2009 15:56

DELHAIZE LE LION

Delhaize België neemt voor het eerst deel aan de "Superior Taste Award" van het International Taste & Quality Institute en valt op door het aantal gewonnen prijzen en door de kwaliteit van de voorgestelde producten.

Tijdens de uitreikingsceremonie van de "Superior Taste Awards" die gisterenavond werd georganiseerd door het International Taste & Quality Institute (iTQi) werden negentien van de eenentwintig producten die Delhaize voorstelde ook bekroond. Een opmerkelijk palmares voor een eerste deelname. Van de bekroonde producten kregen er twee de drie sterren die worden toegekend aan producten met een uitzonderlijke smaak! De in de wacht gesleepte awards vormen een bekroning voor de constante inspanningen van Delhaize om een gediversifieerd gamma producten van kwaliteit aan de beste prijzen samen te stellen en aan de man te brengen. Louis Frère, Managing Partner van iTQi, feliciteerde Delhaize van harte met de uitzonderlijke kwaliteit van haar producten: "Delhaize mag fier zijn op dit aanbod van producten die alom geroemd worden voor hun originele en superieure smaak".

De "Superior Taste Awards": een evaluatie die gericht is op smaakgenot, uitgevoerd door vermaarde chefs

Het iTQi is een onafhankelijk organisme dat bestaat uit chef-koks en sommeliers die voedingsproducten en dranken met een superieure smaak van over de hele wereld proeven en belonen. Het idee werd gelanceerd door twee Belgen uit de sector van de grootdistributie en kent een groeiend succes: "recente studies geven aan dat 80% van de consumenten niet over de juiste informatie beschikt over smaakkwaliteiten". Daarom werd in 2004 het International Taste & Quality Institute opgericht.

De "Superior Taste Awards" worden elk jaar toegekend door vermaarde chefs (zoals Christophe Hardiquest van Bon Bon en Olivier Martin van Bogis-Bossey) die lid zijn van de twaalf meest prestigieuze Europese culinaire verenigingen (Euro-Toques, Maîtres Cuisiniers de Belgique et de France, enz.). Het voorwerp van hun test? Geen luxeproducten zoals ze gewoon zijn maar gewoon producten uit de rekken van de supermarkt. In 3 dagen tijd werden 880 wijd verspreide producten blind getest. Daarbij werd specifieke aandacht besteed aan het smaakgenot. Eén van de juryleden, Stéphane Pierre, een traiteur uit Lasne, neemt al voor de vijfde keer deel: "Deze tests laten ons kennismaken met nieuwe smaken. Zo kunnen wij ook weer nieuwe recepten bedenken.". Robert Van Duuren, Voorzitter van de Meesterkoks van België: "Dit is een ideale gelegenheid om met onze collega's van gedachten te wisselen en zo de culinaire trends uit andere landen te leren kennen. Dit jaar was ik bijzonder verbaasd over de Japanse producten. Ik hoop dat ze binnenkort ook in België te vinden zullen zijn." Dit jaar namen ondernemingen uit meer dan 60 landen deel aan de wedstrijd.

De Awards kunnen uitgereikt worden met één ster (product met een lekkere smaak en een algemene score van 70 tot 80%), twee sterren (opmerkelijk product met een globale score van 80 tot 90%) of drie sterren (uitzonderlijk product met een globale score van 90% of meer).

De Taste of Inspirations-producten van Delhaize: originele en authentieke smaken voor lekkerbekken

Delhaize stelde eenentwintig producten voor aan de jury. Ze waren allemaal afkomstig uit het Taste of Inspirations-gamma: kaas, koekjes, jam, bereide gerechten, specerijen, ijsdesserts, enz.

Taste of Inspirations is een van de huismerken van Delhaize. Het bestaat uit een uniek assortiment van authentieke en originele producten van superieure kwaliteit.

De producten van dit gamma zijn enkel gericht op voeding en moeten beantwoorden aan drie criteria:

- Verfijnd: producten van superieure kwaliteit met uitstekende smaak, speciaal vervaardigd voor liefhebbers van een lekkere keuken.

- Originaliteit: de unieke producten van Taste of Inspirations laten de consument kennis maken met nieuwe sensaties.

- Authentiek: het zijn originele producten, gemaakt op basis van heerlijke en authentieke recepten en bereid met unieke of hoogwaardige ingrediënten.

Deze producten worden geselecteerd bij de beste producenten (lokaal & internationaal). Delhaize levert unieke en vernieuwende producten aan de hand van een veeleisend kwaliteitscharter.

Liefhebbers van lekker eten die op zoek zijn naar bijzondere en nieuwe smaken voelen zich thuis in dit Taste of Inspirations-gamma.

De drie sterren van Delhaize: Brie de Meaux en krokante soufflés met amandelschilfers

Twee producten uit het Taste of Inspirations-gamma kregen drie sterren toegekend omwille van hun uitzonderlijke smaak. Dat zijn de krokante soufflés met amandelschilfers met een globale score van 94% en de kaas Brie de Meaux met een score van 95%!

Brie de Meaux met rauwe koemelk (14,89 ¤/kg) valt ten zeerste in de smaak bij de consumenten dankzij de smeuïge textuur en de korst die bedekt is met een dun wit donslaagje. Deze kaas wordt langzaam genuttigd, hij werd immers 40 dagen gerijpt en bevat 45% vet. Hij wordt met de hand gevormd met een brieschop, gezouten, en heeft een zachte, nootachtige en knoflookachtige smaak. Brie de Meaux wordt meestal aan het einde van de maaltijd gegeten. Hij is ook lekker op hapjes. Deze kaas met oorsprongsbenaming wist de jury te bekoren met zijn heerlijke boeket, zijn fijne notensmaak en zijn soepele en smeuïge consistentie.

De krokante soufflés met amandelschilfers (¤ 3,35) zijn al jarenlang een echt succes bij de consument. Hij ontstond in een villa in het zuidoosten van Frankrijk en is al meer dan drie eeuwen het product van artisanale makelij. Deze lichte en heerlijke biscuit is knapperig en zorgt voor een heerlijke nougatinesmaak in combinatie met gegrilde amandel. Deze koekjes werden vooral gesmaakt door de Chefs omwille van de heerlijke eerste indruk die ze achterlaten op het verhemelte en de uitmuntende amandelgeur en hun onvergetelijke smaak.

Een regen aan producten met twee sterren

De jury bekroonde de meeste producten met het Taste of Inspirations-label die Delhaize voordroeg met twee sterren: de zachte abrikozen met appelsap, de doos met 35 heerlijke Prestige-zakouski's, de zachte en doordringende geur van de worst met groene peper, de pruimenmoes op traditionele wijze, de tagliatelle met eieren, de Sint-Jakobsnootjes met champagnesaus heerlijk op smaak gebracht met zwarte peper, de verfrissende ijssinaasappels, de originele pizza Lombardia met gorgonzola en noten, de heerlijke Pata Negra-ham, de truffelmayonaise, de kappertjes met azijn en de delicate vijgenjam.

Delhaize België

Eind 2008 bestond het netwerk van Delhaize België uit 775 winkels. Met zijn verschillende winkelformules (supermarkten Delhaize, AD Delhaize, City Delhaize, Proxy Delhaize, Shop 'n Go en Tom&Co), realiseerde Delhaize België in 2008 een omzet van 4,4 miljard euro. In 2008 had Delhaize België een marktaandeel in België van 25,1%*. De onderneming heeft meer dan 17.000 medewerkers. Delhaize België maakt deel uit van Delhaize Groep, dat actief is in 7 landen op 3 continenten. Eind 2008 telde het netwerk van Delhaize Groep 2.673 winkels. De groep stelt 141.000 mensen te werk.

* Bron: AC Nielsen

Informatie voor de pers:

Sandrine Blin - +32 2/412.83.16 - Sblin@delhaize.be

Liesbeth Rogiers - +32 2/412.22.20 - Lrogiers@delhaize.be

Katrien Verbeke - +32 2/412.82.39 - kverbeke@delhaize.be

Hans Michiels - +32 2/412.83.30 - Hmichiels@delhaize.be

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen:
Zie het origineel