Gemeente Utrecht

2009 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
69 Vragen van de heer C.G. Jansen op de Haar en de heer
H.IJ. van der Roest
(ingekomen 29 mei 2009)

Schriftelijke vragen inzake elektrische automobielen, Utrecht

Op dit moment is de roep om milieuvriendelijke auto's niet van de lucht. Ook in Utrecht hebben we hier al menige discussie aan gewijd. De milieuvriendelijke elektrische auto's beginnen op dit moment zowel commercieel als gebruikstechnisch haalbaar te worden voor de inwoners van de stad. De productiekosten dalen, terwijl het een zeer goed alternatief kan bieden voor de gewone Nederlander, en Utrechter, die de auto gebruikt voor woon - werk verkeer. De actieradius van moderne elektronische auto's laat op dit moment een dergelijk dagelijks gebruik toe. De aanschaf van elektrische auto's word bovendien fiscaal extra aantrekkelijk gemaakt door de Nederlandse regering, zo hoeft er bijvoorbeeld geen BPM betaald te worden bij de aanschaf van een dergelijk voertuig en is de bijtelling in de lease voor elektrische auto's 10%.
Een groot nadeel dat kleeft aan een elektrische auto - naast het hoge prijskaartje voor de aanschaf die er nu nog vaak aan hangt - is het feit dat deze urenlang opgeladen dient te worden. Dat opladen kan niet overal zomaar plaats vinden.
In Amsterdam is onlangs een ambitieus plan bekend gemaakt om alle auto's in de stad elektrisch te laten zijn in 2040. Hiervoor is een plan opgesteld wat een opbouw kent van stimulerende maatregelen naar het einddoel in 2040.

Uit het bovenstaande volgen voor de PvdA de volgende vragen aan het college,

1. vindt het college dat elektronisch aangedreven auto's een goed alternatief vormen voor de gemiddelde Utrechter voor dagelijks gebruik?

2. Is het college het met de PvdA eens dat de gemeente Utrecht waar mogelijk elektronisch aangedreven auto's zou moeten stimuleren, omdat dit goed is voor de luchtkwaliteit in de stad?

3. Erkent het college het probleem om een elektronisch aangedreven auto op te laden in de stad.

In Amsterdam heeft men pasgeleden een plan gepresenteerd voor de stimulering van elektrische auto's in deze stad. Men wil bijvoorbeeld speciale parkeervakken voor deze auto's aanwijzen en eigenaren voorrang geven op bijvoorbeeld wachtlijsten.

4. Wat voor mogelijkheden ziet het college in Utrecht voor het stimuleren van elektrische auto's?

Op dit moment worden er door de organisatie Greenwheels op verschillende plaatsen auto's aangeboden die door leden gebruikt kunnen worden voor het afleggen van, hoofdzakelijk kleine afstanden. Deze auto's hebben allemaal eigen parkeerplaatsen.

5. Ziet het college mogelijkheden om Greenwheels te stimuleren om met elektrische automobielen te gaan rijden?

6. Als het college deze mogelijkheden ziet, is het college dan ook bereid om bij de Greenwheels parkeerplaatsen oplaad mogelijkheden te creëren?

In de stad zijn verschillende ondernemers actief in de autobranche. Bovendien kan onze stad zich gelukkig achten met het binnen haar muren hebben van een toonaangevende Universiteit en Hogeschool.

7. Ziet het college mogelijkheden om deze verschillende belanghebbenden en kennisinstellingen te betrekken bij haar ambities op het gebied van elektrische voertuigen?