Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Ede, 29 mei 2009

Thuiswinkelomzet alle verkoopkanalen stijgt naar 5,46 miljard

Omzetstijging van ruim 14 procent ten opzichte van 2007

De Nederlandse thuiswinkelbranche, verkoop van producten en diensten via alle verkoopkanalen, zoals internet, catalogi, post et cetera, heeft in 2008 een omzet van ¤ 5,46 miljard gerealiseerd. Dat is een stijging van 114,3% ten opzichte van 2007. Het grootste deel van de omzet, ¤ 4,85 miljard euro, is via internet gegenereerd. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van marktonderzoeksbureau Blauw Research.

De omzetstijging van 14,3 procent in de thuiswinkelbranche in 2008 is gezien het economische klimaat opvallend. De omzet voor online consumentenbestedingen groeide zelfs 24% in vergelijking met 2007. De toename is ook aanzienlijk in vergelijking met de omzetontwikkeling in de reguliere detailhandel, die vorig jaar met gemiddeld 3,9% groeide (Bron: Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)).

Thuiswinkelen versus detailhandel
Consumenten gaven in 2008 ¤ 5,46 miljard uit aan producten en diensten via internet, catalogi, post, et cetera. In de reguliere detailhandel is in hetzelfde jaar een omzet van ¤ 84,7 miljard gereealiseerd (Bron: HBD). Dat betekent dat het aandeel van thuiswinkelen, de verkoop van producten én diensten in alle kanalen, in de detailhandel is gestegen van 5,09% in 2007 naar 5,76% in 2008. Het aandeel van de thuiswinkelbranche in de detailhandel exclusief diensten als food, reizen, verzekeringen en tickets in de bedraagt 3,5%.

16,5% groei non-food versus 1% groei non-food detailhandel Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: ,,Opvallend binnen de omzetgroei van consumentenbestedingen via internet, catalogi, post et cetera is de groei van non-food producten. Als we reizen, food, tickets, financiële en andere diensten buiten beschouwing laten, dan groeien deze segmenten over 2008 met 16,5% in vergelijking met een jaar eerder. Voor de online consumentenbestedingen is dit zelfs 35% ten opzichte van 2007. En dat is fors in vergelijking met de 1% groei (bron: HBD) van de non-food detailhandel in 2008.'

Online aandeel bijna 89% van alle thuiswinkelverkopen Via webwinkels is in 2008 een omzet van ¤ 4,85 miljard behaald, in 20007 was dat ¤ 3,9 miljard. In de afgelopen jaren is hett online aandeel van de totale thuiswinkelomzet telkens toegenomen. In 2008 is 88,8% van de omzet van de thuiswinkelbranche middels het online verkoopkanaal gerealiseerd. Dat is een groei van 5,6% ten opzichte van 2007 toen 83,3% van de totale thuiswinkelomzet via internet werd gegenereerd. Ter vergelijking; in 2004, 2005 en 2006 was het aandeel van de online branche respectievelijk 59%, 68% en 76,5%.

Jongen verwacht voor 2009 wederom een forse omzetstijging ondanks de economische crisis en een dalend consumentenvertrouwen. ,,Consumenten zullen vaker het web gebruiken voor hun aankopen en meer en vaker online gaan bestellen. In 2009 verwachten we dat de totale consumentenbestedingen uitkomen op circa ¤ 6,5 miljard, waarvan 6 miljard afkommstig is uit het online verkoopkanaal.'

Omzetontwikkeling

Omzetontwikkeling online consumentenbestedingen en consumentenbestedingen van alle verkoopkanalen van de thuiswinkelbranche, zoals internet, post, catalogi et cetera, in miljoenen euro's per jaar:

Omzet alle verkoopkanalen
In miljarden euro's
Omzet online winkelen
In miljarden euro's
2003: ¤ 2.51
2004: ¤ 2.84
2004: ¤ 1.668
2005: ¤ 3.26
2005: ¤ 2.21
2006: ¤ 3.69
2006: ¤¬ 2.82
2007: ¤ 4.68
2007: ¤ 3.89
2008: ¤ 5,46>
2008: ¤ 4.85

EINDE PERSBERICHT

()

OPZET THUISWINKEL MARKT MONITOR

Online shopping via internet wordt in dit onderzoek gedefinieerd als consumentenaankopen van producten/diensten voor privédoeleinden bij bedrijven (b-t-c), waarbij de bestelling van de producten via internet (online) heeft plaatsgevonden (niet per se de betaling). Online bestedingen voor zakelijke doeleinden (b-t-b), online verkopen van consumenten onderling (c-t-c) en het aankopen van aandelen en telebankieren worden niet tot online shopping gerekend.

De cijfers komen tot stand door middel van het verzamelen van verkoopcijfers in samenwerking met Thuiswinkel.org van een groot aantal online retailers waaronder zo'n 1.000 leden van Thuiswinkel.org. Door crosschecking via een online en telefonisch consumentenonderzoek (n=2000) vindt kalibratie van de marktcijfers plaats waarmee betrouwbare uitspraken kunnen worden gedaan over de totale online shoppingmarkt. Blauw Research en Thuiswinkel.org hebben hiermee een unieke en betrouwbare onderzoeksmethodiek ontwikkeld om de online consumentenbestedingen door Nederlandse consumenten inzichtelijk te maken.

In de rapportage Thuiswinkel Markt Monitor 2008-2 staat meer gedetailleerde informatie over o.a. de ontwikkelingen in de markt, de verschillende marktsegmenten, de betaalmethoden en de consumentenprofielen. Naast deze marktcijfers wordt tevens de bekendheid en waardering gemeten van de belangrijkste online shops binnen verschillende marktsegmenten.

()

BLAUW RESEARCH

Blauw Research B.V. is het snelst groeiende full service top 10 onderzoekbureau van Nederland met vestigingen in Rotterdam, Amersfoort, Neurenberg en Londen. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Blauw werkt voor (internationale) klanten in diverse branches ­ oo.a. Public, FMCG, Durables, Finance, Energie - en is actief in diverse werkvelden zoals Marketing, Communicatie, Sponsoring, Customer Relations en Pricing.

()

THUISWINKEL.ORG
De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org is als belangenorganisatie de primaire belangenbehartiger van bedrijven die producten en/of diensten op afstand (internet, catalogus, post) verkopen aan consumenten.

Alle leden van Thuiswinkel.org onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de Algemene Voorwaarden Thuiswinkel, zoals in oktober 2008 overeengekomen met de Consumentenbond, onder auspiciën van de Sociaal Economische Raad (SER). In de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg wordt verwezen naar relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.

De vereniging telt inmiddels zo'n 1.000 leden, fungeert als spreekbuis voor haar leden en streeft ernaar de zelfregulering binnen de branche te bevorderen. Daarnaast is het uitwisselen van kennis en informatie onder haar leden en met derden een belangrijke doelstelling.

Keurmerk Thuiswinkel Waarborg

De gedragsregels van Thuiswinkel.org zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumentenkeurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, catalogus, post. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting. Consumenten kunnen bedrijven die zich hebben gecommitteerd aan deze gedragsregels herkennen aan het keurmerk Thuiswinkel Waarborg.

()



Ingezonden persbericht