Ingezonden persbericht

IDEALE ZEILOMSTANDIGHEDEN OP DE EERSTE DAG VAN DE DELTA LLOYD NORTH SEA REGATTA

Scheveningen, 29 mei 2009

De eerste dag van de Delta Lloyd North Sea Regatta kende ideale zeilomstandigheden met veel zon en 10 tot 15 knopen wind. De International 14, die dit jaar voor het eerst meedoet, en de J22 zijn de twee grootste eenheidsklassen met 24 teams aan de start. In de IRC klasse doen veel nieuwe boten mee. Een daarvan, de Antilope van de Brit Willem Wester, gaat in de IRC 1 klasse aan de leiding. De IRC 2 wordt aangevoerd door de J109 FRD-Xperience van John van der Starre en de Rebbons van Teun van Liebergen. De Yachtvision 34.7 van Harry Amsterdam behaalde met een eerste en een tweede plek het beste dagresultaat in de ORC klasse. Hoewel de wind vrij constant was, ging de winst naar degene die de juiste shifts wist te pakken en zich niet liet verrassen door de stroming bij boeirondingen.

De Antilope van Willem Wester gaat met twee paaltjes aan de leiding van het IRC 1-klassement. "Top", weet de Belgische schipper Ralf Berkmans de dag in drie letters samen te vatten. Zijn team voer hiervoor ook al in een Grand Soleil 43, maar dan met een gesloten spiegel. Berkmans: "Hij lijkt erg op de vorige. Deze is wat lichter en we hebben er grotere zeilen op gezet." De eerste race wisten ze zich na een matige start naar voren te zeilen door goed op de stroming te varen. De tweede race was inhalen niet nodig. "We waren vlot weg en hebben vervolgens sterk verdedigd." Zijn team dat bestaat uit Nederlanders en Belgen vaart al jaren met elkaar. Berkmans: "De boathandling ging heel goed. We hebben geen fouten gemaakt. Alleen over de tuning en trim van deze boot moeten we nog veel leren."

De Trust Alliance, de nieuwe Mat12 van Sander Vos, kampt met hetzelfde probleem. Tacticus Nic Bol: "We varen nu op 95 procent van de optimale snelheid." Na een goede eerste start wist de Trust Alliance de boot bij de bovenboei prima te positioneren en daarmee een aantal boten te pakken. Helaas misten ze een kruisrak later een shift, waardoor de Eclectic ze voorbij kwam varen. Eclectic eigenaar Koen Lockefeer zegt: "Aan de rechterkant, de kustkant, zat veel voordeel qua windrichting. Op die manier hebben we veel boten ingehaald." De Eclectic won vorig jaar in de IRC 1-klasse en raakte door technische problemen gisteren pas voor het eerst dit seizoen het water. Voor deze snelle IRC boot is het de uitdaging de ClubSwan 42 klasse, die dit jaar voor het eerst meedoet, in het vizier te houden. "We zijn op zwanenjacht."

IRC 2: FRD-Xperience en Rebbons bovenaan

In de IRC 2 is de Salona 34 van Team van Vuuren nieuw. Schipper van Vuuren zegt: "Onder deze omstandigheden kennen we de bootsnelheid aan de wind nog niet optimaal. Tijdens de eerste race hebben we veel geleerd en hierdoor ging de tweede race een stuk beter." Dit leverde team Van Vuuren die wedstrijd een derde plek op. De Rebbons van Teun van Liebergen werd verrassend eerste. Van Liebergen: "We zijn sowieso trots, omdat we voor het eerst line honours hebben gehaald." De eerste race ging er echter iets mis: "De spi ging te laat omlaag, waardoor de FRD-Xperience voorbij kwam." Een matige tweede start wisten ze goed te maken. Van Liebergen: "We lagen op de tweede lijn, maar gingen gelijk overstag en kwamen met vrije wind weg." Verder hebben ze voor de wind veel vooruitgang geboekt: "Tot vorig jaar voeren we met een gennaker en moesten we grote hoeken maken waarbij we de rest van de vloot kwijt raakten. Nu we een spinnaker op hebben staan, kunnen we de boel voor blijven."

NK FD en EK International 14

Voor de International 14 is de Delta Lloyd North Sea Regatta het Europees Kampioenschap. In een vloot van enkel Britse en Duitse boten verdeelden de Britten de eerste plaatsen. Alister Richardson wist met zijn bemanning Daniel Johnson het eerste paaltje te pakken: "We waren eerste bij de bovenboei, dus hoefden we alleen nog te verdedigen." De winst ging in de tweede race naar Tom Heywood en Ed Clay: "Het was geweldig. De wind was niet te draaierig en niet te vlagerig. Alleen de boeien zijn soms moeilijk te vinden." Samen met team Richardson/Johnson liepen ze ver vooruit, totdat hun tegenstanders omsloegen. Richardson: "Er ging iets mis bij het gijpen." Zo kon Heywood er met de winst vandoor gaan. De topteams in de International 14 werken er constant aan hun boot te verbeteren. Richardson: "We hebben de roeren aangepast, pbo-rigging aangebracht en het zwaard verstelbaar gemaakt, zodat je minder verlijert."

In de Flying Dutchmen maken de teams Kramer/Geelkerken, Wijgers/Kamphuis en Van der Pol/Van der Pol het elkaar heel moeilijk het klassenkampioenschap te winnen. Na twee races hadden alle drie de teams vier punten. Harold Wijgers won de eerste wedstrijd: "Omdat de boei zo moeilijk te vinden was, voeren we als enige naar de goede boei. Die positie hebben we vastgehouden." De tweede race moest hij twee concurrenten voor laten gaan. Wijgers: "Bij een overstagmanoeuvre bleef de schoot in de klem haken. Hierdoor lagen we bijna om en dat kostte zo'n 30 tot 40 meter." Ook hier bleek dat het varen op stroming verraderlijk kan zijn. Wijgers: "We hebben de bovenboei een stukje overzeild. Dat is beter dan dat je er tegenaan geduwd wordt, maar het zijn dure meters."

Catamarans: Tweede op ervaring

Vanaf het strand voeren de catamarans hun eerste wedstrijden. Morgen zullen er nog vijf tot tien bij komen. Mischa Heemskerk ging met zijn bemanning Bastiaan Tentij overtuigend aan de leiding, gevolgd door Gerard Loos en Pieter van Ruitenburg in de Hobie Tiger. Loos: "Met deze hoeveelheid wind ben ik toch een van de masters. Bovendien vaar ik al 40 jaar, dus dan weet je ook goed hoe je op de stroming moet varen." Morgen sluit zich nog een aantal toppers bij de vloot aan. Loos: "Dan hebben wij het voordeel al een dag onder deze omstandigheden gevaren te hebben." De wedstrijden van vandaag tellen voor de catamarans niet mee voor het eindklassement.

Over de Delta Lloyd North Sea Regatta

Dinsdag 19 mei begon de Delta Lloyd North Sea Regatta met de Vuurschepenrace van Scheveningen naar Harwich. Na een rustdag voeren de IRC en ORC klassen op vrijdag 22 mei de R.O.R.C. North Sea Race, terug naar Nederland. In het pinksterweekend, van 29 mei t/m 1 juni, zeilen allerlei verschillende klassen wedstrijden voor de Scheveningse kust. Verschillende disciplines doen hieraan mee: grote jachten, Olympische klassen, catamarans, open boten en surfers. Vanaf dit jaar is Delta Lloyd hoofdsponsor van 's lands grootste zeilevenement op open water.

Voor meer informatie, surf naar de vernieuwde website www.nsr.nl.

/// Einde bericht



Ingezonden persbericht