Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


PERSBERICHT

Monopolie voor chipkaart in Amsterdamse metro

Als de strippenkaart verdwijnt kan dat regionaal tot extreme prijsverhogingen in het stads- en streekvervoer leiden. Reizigersvereniging ROVER heeft al eerste signalen in die richting ontvangen en begrijpt niet, dat staatssecretaris Huizinga geen oog wil hebben voor dit gevolg van haar beslissing.

ROVER rekent erop, dat de tijd die Amsterdam tot 27 augustus krijgt om zich op de afschaffing van de strippenkaart voor te bereiden goed wordt gebruikt. Het netwerk om de kaart aan te schaffen en op te laden moet op tijd klaar zijn. Voordeel is, dat de chipkaart waarschijnlijk in de loop van de zomer in meer streekbussen in de omgeving kan worden gebruikt, en dat dus minder reizigers onderweg met meerdere tariefsystemen te maken krijgen.

Gevolgen
Door haar toestemming om ook in de stadsregio Amsterdam m.i.v. 27 augustus op de metro alleen de ov-chipkaart te accepteren, krijgt dit electronische plaatsbewijs (dat uiteindelijk in heel Nederland zal worden ingevoerd) in een groot deel van de ov-markt een monopolie. Daardoor zal het practisch onmogelijk blijken om te garanderen, dat er in het hele land een alternatief blijft bestaan voor wie de ov-chipkaart niet wil of niet kan gebruiken.

Het vaststellen van de tarieven in het stads- en streekvervoer is na het wegvallen van het Nationaal VervoerBewijs (de strippenkaart en de sterabonnementen) een bevoegdheid van de provincies en stadsregio's. Uit het regionale overleg, dat ROVER met de diverse overheden voert, blijken niet alleen grote verschillen, maar ook dat soms extreem hoge bedragen worden voorgesteld. Met name de incidentele busreiziger zou hiermee kunnen worden geconfronteerd. ROVER zal hiervoor te waken en dergelijke voorstellen waar nodig te vuur en te zwaard bestrijden.

ROVER pleit al langer voor een keuzemogelijkheid voor reizigers, die geen chipkaart willen of kunnen gebruiken. In het buitenland blijkt het aandeel reizigers dat daarvan gebruik maakt kan oplopen tot zelfs 40%. "Dat is een marktaandeel dat je als ondernemer toch niet zou moeten laten liggen", zegt ROVER-voorzitter Michael van der Vlis. "In Nederland is deze oproep echter aan dovemansoren gericht. Een verzoek aan de staatssecretaris persoonlijk om onze bedoelingen toe te lichten, bleef zelfs onbeantwoord."
Pagina geplaatst: 30 mei 2009