Veel sociale diensten hebben beveiliging persoonsgegevens niet op orde
Op 1 januari 2009 had 78 procent van de gemeenten een beveiligingsplan
voor het beheer en de uitwisseling van gegevens op het gebied van werk
en inkomen. Dat is in aantallen een flinke verbetering ten opzichte
van een jaar eerder. Vrijwel geen van de beveiligingsplannen voldoet
echter volledig aan alle vereisten. UWV en SVB hebben hun
informatiebeveiliging over het algemeen wel goed gewaarborgd. Dit
blijkt uit onderzoek van de Inspectie Werk en Inkomen naar de
waarborgen van de beveiliging van informatie in de keten van werk en
inkomen.
IWI onderzocht hoe gemeenten, UWV en SVB omgaan met de beveiliging van
persoonsgebonden gegevens bij gebruik van Suwinet-Inkijk, een systeem
waarmee ze elektronisch gegevens uitwisselen. Hiermee hebben ze
inzicht in elkaars gegevens en in die van organisaties als de Kamer
van Koophandel en de Rijksdienst voor het Wegverkeer.
Er zijn maar weinig gemeenten die een goed beveiligingsplan hebben. In
de regel dragen ze de plannen niet goed uit in hun organisatie. Van
een jaarlijkse evaluatie komt het maar zelden. Het gebruik van
Suwinet-inkijk wordt meestal niet gemonitord, en ongeoorloofde
pogingen om van het systeem gebruik te maken worden niet opgespoord.
Dit heeft als risico dat ongeoorloofd gebruik niet wordt opgemerkt.
Verder ziet IWI verbetermogelijkheden bij de verdeling van taken,
verantwoordelijkheden en bevoegdheden van medewerkers.
De informatiebeveiliging van UWV en SVB is over het algemeen goed
geborgd; wel is sprake van enkele onvolkomenheden. IWI heeft
vastgesteld dat de kwaliteit van de beveiligingsplannen van UWV en SVB
voldoet aan de normen. Ze hebben de organisatorische procedures en
maatregelen ook goed op orde. UWV en SVB verantwoorden zich jaarlijks
hierover tegenover de minister van SZW. Gemeenten leggen
verantwoording af aan de gemeenteraad.
persbericht IWI, 4 juni 2009
Aan de informatie op deze site kunnen geen rechten worden ontleend.
Inspectie Werk en Inkomen