Senternovem
04-06-2009 | Issuemanagement: duurzaam in- en verkopen
Issuemanagement is het systematisch monitoren en oppakken van
gezamenlijke issues die spelen binnen de MJA-branches. Dit leidt
automatisch tot kennisuitwisseling tussen de branches. Kennis delen is
essentieel. De simpele vraag 'Hoe doe jij het?' levert vaak veel op,
aldus adviseur Team Netwerk Bedrijven Peter Balemans.
Prioriteit bij de branches
Om goed aan te sluiten op de wensen van branches zijn hun behoeften
geinventariseerd. Hieruit bleek dat 'Duurzaam inkopen' hoog op de
agenda staat. Met een bijeenkomst onder de titel: Duurzaam in- en
verkoop, is deze behoefte ingevuld. Duurzaamheid werd vanuit een brede
scope bekeken.
Tijdens deze bijeenkomst kwamen onder andere het SenterNovem
programma Duurzaam Inkopen (overheid) en de Nederlandse Vereniging
voor Inkoopmanagement (NEVI) aan het woord. Peter Balemans: "Het
potentieel is enorm. De komende twee jaar stellen de 6000 bij NEVI
aangesloten inkopers, met een geschat inkooppotentieel van EUR 500
miljard, hun beleid in het teken van dit thema."
Vragen die aan de orde kwamen:
* Wat wil de overheid met duurzaam inkopen en waar staan wij
(branches) in dat proces?
* Waarom wil het bedrijfsleven zelf ook duurzaam inkopen?
* Wat is de rol van de brancheorganisatie hierin?
Bedrijven en brancheorganisaties die meedoen aan de MJA zijn al actief
op dit gebied. Zij willen efficiënt met energie omgaan en geven
daarmee al invulling aan het begrip 'duurzaamheid'. Als het gaat om
duurzaamheid is de markt volop in ontwikkeling. De overheid gaat
duurzaam inkopen; sommige bedrijven doen dat al langer. Ook steeds
meer consumenten laten duurzaamheid meewegen bij hun aankopen. Het
thema Duurzaamheid zal dan ook op de agenda van issuemanagement
blijven staan.
Meer weten over het SenterNovem programma Duurzaam inkopen?
Lees dan het artikel Duurzaam inkopen