Nederlandse Orde van Advocaten

Nieuws

Advocaat grijze muis want werft niet met specialisatie

Lex van Almelo
De Vlaamse advocatuur is te weinig geprofileerd en heeft - bij gebrek aan personal branding - te weinig onderscheidend vermogen. Dat zei voorzitter Jo Stevens van de Orde van Vlaamse Balies op de onlangs gehouden Advocatendag. In marketingtermen noemt men het ontbreken van een `geafficheerde' specialisatie `het grijze muizen syndroom', aldus Stevens.
Het thema van de Advocatendag was de advocaat als ondernemer. Stevens roept advocaten op om niet alleen juridisch expert te zijn, maar ook expert in bedrijfsvoering. Advocaten moeten hun dienstverlening aan de cliënten professionaliseren, `door de cliënt en zijn vragen en behoeften centraal te stellen'. `Marketing moet een attitude worden.' De advocaat moet een langetermijnvisie en een duidelijke strategie ontwikkelen. Hij moet bewuste keuzes maken `in plaats van te wedden op te veel paarden of het toeval af te wachten'.
Bovendien vraagt de cliënt volgens Stevens om alternatieven voor uurtje-factuurtje. `Het cliënteel wordt meer mondig, beter geïnformeerd, veeleisender. Het vraagt, neen eist alternatieven voor het uurschrijven (...) en, zeer terecht, meer transparantie.'
---