Nieuws
Advocaat grijze muis want werft niet met specialisatie
Lex van Almelo
De Vlaamse advocatuur is te weinig geprofileerd en heeft - bij gebrek
aan personal branding - te weinig onderscheidend vermogen. Dat zei
voorzitter Jo Stevens van de Orde van Vlaamse Balies op de onlangs
gehouden Advocatendag. In marketingtermen noemt men het ontbreken van
een `geafficheerde' specialisatie `het grijze muizen syndroom', aldus
Stevens.
Het thema van de Advocatendag was de advocaat als ondernemer. Stevens
roept advocaten op om niet alleen juridisch expert te zijn, maar ook
expert in bedrijfsvoering. Advocaten moeten hun dienstverlening aan de
cliënten professionaliseren, `door de cliënt en zijn vragen en
behoeften centraal te stellen'. `Marketing moet een attitude worden.'
De advocaat moet een langetermijnvisie en een duidelijke strategie
ontwikkelen. Hij moet bewuste keuzes maken `in plaats van te wedden op
te veel paarden of het toeval af te wachten'.
Bovendien vraagt de cliënt volgens Stevens om alternatieven voor
uurtje-factuurtje. `Het cliënteel wordt meer mondig, beter
geïnformeerd, veeleisender. Het vraagt, neen eist alternatieven voor
het uurschrijven (...) en, zeer terecht, meer transparantie.'
---
Nederlandse Orde van Advocaten