Aan
Drs. J.A. Jacobs
Directeur Spoor,
Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Contactpersoon Doorkiesnummer
drs. S. van de Pas 070-351 9552
Datum Bijlage
26 mei 2009
Ons kenme*
Locov 2009/91
Onderuverp
Advies concessie HSL-Zuid
Geachte heer Jacobs,
ln uw bdef van27 apriljongstleden (V&WDGMo-2009/3625) vraagt u ons, de
consumentenorganisaties in het Locov, te adviseren over het voornemen van de minister van
Verkeer en Waterstaat om de privaatrechtelijke overeenkomst, die tussen de Staat en HSA
Beheer N.V. is afgesloten voor de exploitatie van de HSL-Zuid om te zetten in een
publiekrechtelijke concessie.
U merkt in uw aanvraag op dat inhoudelijke wijzigingen in de bepalingen van de concept-
concessie bij deze omzetting nauwelijks mogelijk zijn. Omdat de adviesruimte in feite ontbreekt,
beperken wij ons tot twee specifieke zaken, waarin naar ons gevoel sprake is van strijdigheid
met huidige of toekomstige regelgeving.
AÉlkel6
Artikel 6, lid 5 schrijfl een terugbetalingsregeling voor. HSA Beheer dient reizigers in geval van
vertraging een vergoeding aan te bieden. Anders dan in de concessie voor het Hoofdrailnet,
wordt hierbij de voor de reiziger beperkende voorwaarde gesteld dat de vertraging aan HSA
Beheer toerekenbaar moet ziin. Deze beperking stond ook al in de concessieovereenkomst.
Toch willen wij adviseren deze beperking te heroverwegen, gezien het feit dat de in december
2009 van kracht wordende EU-verordening over reizigersrechten' geen onderscheid maakt
naar vertragingen die wel of niet aan de vervoerder zijn toe te rekenen.
Los van dit formeel-juridische aspect, lijkt het verschil tussen wel en niet aan de vervoerder
toerekenbare vertragingen ons in sommige gevallen arbitrair, en in alle gevallen moeilijk aan de
reiziger uit te leggen. Het mag dan wel zo zijn dat de reiziger bij een toerekenbare vertraging
eerder een vergoeding krijgt dan bij NS op het hoofdrailnet, maar bij een aan ProRail of een
andere vervoerder toerekenbare vertraging is NS wél gehouden om een vergoeding terug te
betalen en HSA Beheer niet. Dit kan leiden tot de situatie, dat bij een langdurige stremming
1 Verordenin g nr.1371/2OO7 d.d.23 oktober 2OO7, artikel 17 .
Secretariaat
Bezoekadres Postadres
Koningskade 4 Postbus 20906 Telefoon (O7O 35'l 8999
2596 AA DEN HAAG 25OO EX DEN HAAG Telefax (070) 35'l 9393
BereikbaÍ vanaf ns-station cs en vanaÍ ns-station hs met tramlijn í.
ln het Locov hebben zitting: Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Nederlandse Spoorwegen, ANW9, Consumentenbond,
Chronísch zieken en Gehandlcapten Raad Nederland, Fietsersbond, Landeliike Studenten Vakbond LSV,, Oudercnoryanisaties
CSO en ROVER.
door bijvoorbeeld een infrastoring in Rofterdam, NS-reizigers wel geld terug kunnen vragen en
reizigers met de hogesnelheidstrein niet.
AÉikel8
Artikel 8 van de concessie betreft de verplichting voor HSA Beheer om advies te vragen aan het
LOCOV (of eigenlijk, meer precies: de aan het LOCOV deelnemende consumenten-
organisaties). Wij vinden het onjuist en ongewenst dat aÉikel 8 de adviesplicht beperkt tot
ondenarerpen die samenhangen met vervoer in binnenlandse treinen (d.w.z. treinen die
uitsluitend op Nederlands grondgebied rijden). De concessie geldt immers voor álle
peÍsonenvervoer over de HSL-Zuid in Nederland. Door de beperking staat artikel 8 van de
concessie op gespannen voet met de Wet personenvervoer 2000, die de adviesplicht van de
concessiehouder in het geheel niet beperkt tot vervoer in ritten (c.q. treinen) die binnen de
landsgrenzen blijven.
\Mjzien uw reactie met belangstelling tegemoet.
Met vriendelijke groet,
DE CONSUMENTENORGANISATIES IN HET LOCOV,
namens deze,
drs. G.B.M. Leers
Ministerie van Verkeer en Waterstaat