Universiteit Leiden


* Nieuws

Wereldberoemd zeventiende-eeuws luitboek uitgegeven

In de Bibliotheca Thysiana aan het Leidse Rapenburg bevindt zich het zogenoemde Luitboek van Thysius. Het is het dikste boek met luitmuziek ter wereld, met een inhoud variërend van Geneefse psalmen tot schunnige volksliedjes. Dit manuscript, dat 400 jaar lang bewaard is gebleven, is nu in facsimilevorm uitgegeven.

In het Luitboek komen geen gewone notenbalken voor, maar uitsluitend (Franse) luittabulatuur. De lijnen representeren de snaargroepen. Daartussen worden niet de verschillen in toonhoogte maar de grepen. Dit tabulatuurpapier heeft zeven lijnen per balk, wat zeer uitzonderlijk was.

Het originele manuscript

Nergens anders bewaarde melodieën
907 stukken telt het luitboek: Nederlandse drinkliedjes, Franse chansons, Italiaanse madrigalen, motetten, veel Engelse liedjes en dansen, psalmberijmingen en teksten uit het Hooglied, luitkwartetten, en wat de West-Europese intelligentsia in de zestiende en zeventiende eeuw nog meer zong en speelde. In de zeventiende eeuw was de luit hét instrument voor de elite om gezellig samen bij te zingen. Maar ook luitkwartetten waren populair. Daarnaast geeft het boek ook een unieke inkijk in de populaire cultuur van de zeventiende eeuw; er staan melodieën in die nergens anders bewaard zijn gebleven.

Camerata Trajectina
Zondag 7 juni presenteerde de Nederlandse Luitvereniging, in de persoon van Freek de Wolff, naast hoogleraar toxicologie ook amateur-luitist, het eerste exemplaar aan de curatoren van de Bibliotheca Thysiana, in de persoon van Nicolette Mout, hoogleraar Algemene geschiedenis en voorzitter van het Curatorium. Voorafgaand hadden acht professionele luitisten samen met zangers en musici van Camerata Trajectina laten horen wat de wereld tot vandaag heeft moeten missen.

Toegankelijk

Het boek is nu toegankelijk voor alle luitisten en musicologen ter wereld. `Alle luitisten wisten van het bestaan ervan, maar bijna niemand kon erbij', zegt De Wolff. Ook is het opnieuw bestudeerd, wat geresulteerd heeft in een extra deel met een Nederlandse en Engelse inleiding (van Louis Peter Grijp en Jan Burgers) en een concordantie, . In de laatste staan de vindplaatsen van andere bewaard gebleven stukken die op dezelfde melodieën gebaseerd zijn als de muziek uit het Leidse luitboek, maar bijvoorbeeld in een andere toonsoort staan.

Luitspelers in de Bibiotheca Thysiana. Luitisten Ireen Thomas en Arjen Verhagen spelen uit het Luitboek van Thysius. Het boek ligt op een originele boekenmolen (foto Paul Hoftijzer)

Boekverzamelaar
Het Luitboek van Thysius is niet geschreven door Thysius, of Johan Thijs zoals hij in het Nederlands heette. Deze bekende vermogende boekverzamelaar, die leefde van 1622 tot 1653, had het alleen maar gekocht en aan zijn omvangrijke collectie toegevoegd. Een collectie die volgens zijn laatste wil aan de gemeenschap is nagelaten, en waaromheen de sindsdien gekoesterde Thysius-bibliotheek is gebouwd. Het Luitboek is een van een handjevol werken over muziek uit deze bibliotheek, die na de dood van Thysius niet meer is aangevuld.

Dominee
De schrijver van het luitboek was Adriaen Smout (1578/97-1640). Smout studeerde rond 1600 in Leiden, en is toen hoogstwaarschijnlijk begonnen met het opschrijven van en rubriceren van luitmuziek. Dat deden wel meer studenten in Europa, maar de meesten hielden er na hun studietijd weer mee op. Smout, die zelf luit speelde, is er zijn hele leven mee doorgegaan, ook toen hij een doorgewinterde contraremonstrantse dominee was geworden, die met zijn geloofsijver - op ketterij en godslastering moest de doodstraf staan - venijnige hekeldichten van Vondel over zich heeft afgeroepen. Uiteindelijk heeft het Amsterdamse stadsbestuur hem op de trekschuit gezet en verbannen.

Tesselschade weigert zingen Hooglied
Des te interessanter is het, zo schrijven de inleiders van de uitgave, dat uit Smouts luitboek blijkt dat steile calvinisten zoals hij gewoon psalmen mochten zingen met luitbegeleiding. Ook maakte hij zulke letterlijk geïnterpreteerde berijmingen van liefdesteksten uit het Hooglied dat de beroemde Tesselschade weigerde die te zingen.

Negentiende eeuw
Het luitboek is wereldberoemd geworden in de late negentiende eeuw, toen hoogleraar wijsbegeerte Jan Pieter Nicolaas Land er een eerste studie over publiceerde. Dat was bijzonder, want in de negentiende eeuw was er nauwelijks belangstelling voor luitmuziek.

Ton Koopman
De uitgave van het luitboek was een initiatief van Freek de Wolff, Ton Koopman, naast musicus ook hoogleraar Historische uitvoeringspraktijk, en Paul Hoftijzer, hoogleraar Boekwetenschap en medecurator van de Thysius-bibliotheek. Het is een uitgave van de Nederlandse Luitvereniging - die 25 jaar bestaat - en de Koninklijke Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis. De Leidse Universiteit en het Leids Universiteitsfonds hebben de uitgave mede gefinancierd.


-----
Het Luitboek van Thysius/The Thysius Lute Book Facsimile-editie van Leiden, Bibliotheca Thysiana 1666. Met Inleiding door Jan W.J. Burgers & Louis Peter Grijp en Concordanties door Louis Peter Grijp, Simon Groot en John H. Robinson
Een uitgave van de Nederlandse Luitvereniging en de Koninklijke Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis.

Meer informatie
De Nederlandse Luitvereniging

Webredactie - 09/06/2009