Ingezonden persbericht


De Jonge Ondernemers Harderwijk kopen eerste vaatje Hollandse Nieuwe voor ¤ 66.000,- Uitzonderlijk goede kwaliteit haring

Scheveningen, 9 juni 2009 - Vandaag is het haringseizzoen traditioneel van start gegaan met de 25ste veiling van het eerste vaatje Hollandse Nieuwe in Scheveningen. Het vaatje met de beste kwaliteit Hollandse Nieuwe werd aangevoerd door de Wiron 5 van rederij Jaczon. De Jonge Ondernemers Harderwijk hebben het vaatje voor ¤¬ 66.000,- gekocht. De opbrengst van de veiling is geschonken aan Stichting Kinderpostzegels Nederland.

Het weer van de afgelopen weken heeft gezorgd voor voldoende plankton in zee, waardoor de haring zich goed vet heeft kunnen eten. 'Het belooft nu al een mooi haringseizoen te worden omdat de kwaliteit bij de start van het haringseizoen zelden zo goed is geweest. De haring is lekker mals en smaakt heerlijk', aldus Peter Koelewijn, voorzitter van het deskundigen-keurpanel die de haring voorafgaand aan de veiling beoordeelde. Voor de verwerking van haring tot Hollandse Nieuwe moet de haring goed vet zijn en op typisch Nederlandse wijze gekaakt en gepekeld zijn. Het rijpingsproces resulteert in de echte Hollandse Nieuwe. Jaarlijks wordt 30 miljoen kilo haring verwerkt tot Hollandse Nieuwe. Dat zijn 200 miljoen haringen. Daarvan worden er 85 miljoen in Nederland gegeten en de Belgen happen jaarlijks 15 miljoen haringen weg. Ook in Duitsland is de Hollandse Nieuwe populair. Maar liefst 100 miljoen stuks per jaar vinden hun weg naar onze Oosterburen.

De opbrengst van het vaatje Hollandse Nieuwe gaat dit jaar naar Stichting Kinderpostzegels Nederland. Deze stichting zet zich in voor een gezonde ontwikkeling van kinderen. Overgewicht op jeugdige leeftijd vergroot de kans op overgewicht op volwassen leeftijd, wat dan veelal leidt tot gezondheidsproblemen. De opbrengst van de veiling wordt onder meer gebruikt om kinderen te leren over gezonde voeding en het belang van voldoende beweging. Eén van de projecten die Kinderpostzegels steunt is 'Ga voor Gezond!', een lespakket waardoor kinderen leren hoe ze gezonder kunnen leven.

In Nederland wordt slechts 1 keer per 3 weken vis op tafel gezet, terwijl de Gezondheidsraad adviseert om 2 keer per week vis te eten. Jonge gezinnen blijven vooral achter in consumptie. Om vis meer onder de aandacht van kinderen te brengen is, in samenwerking met Kinderpostzegels, een ontwerpwedstrijd uitgeschreven voor het ontwerp van een postzegel met als thema Hollandse Nieuwe. Het winnende ontwerp is gemaakt door de 12-jarige Wim Brouwer uit groep 8 van de Christelijke Basisschool De Meander in het Groningse Sauwerd. Hij ontving uit handen van Victoria Koblenko, namens Kinderpostzegels, tijdens de veiling het eerste vel van de door hem ontworpen Hollandse Nieuwe postzegels.

/////