* 2009 >
* Unilever en WHF: hartleeftijd met 3 jaar verlagen
Unilever en WHF: hartleeftijd met 3 jaar verlagen
Unilever en de World Heart Federation streven ernaar in 2020 de
hartleeftijd met 3 jaar te verlagen. Ze hebben hiertoe een actieplan
gelanceerd.
Man en vrouw aan tafel Wereldwijde uitdaging: hartleeftijd met 3 jaar omlaag
in 2020
Op 9 juni presenteerden Unilever en de World Heart Federation een
wereldwijd rapport over de gevolgen van een te hoge
hartleeftijd. Wanneer er niets verandert, blijven hart- en vaatziekten
doodsoorzaak nummer 1 en zal het aantal ziektegevallen oplopen van
17,2 miljoen per jaar in 2005 tot 24 miljoen wereldwijd in 2020*. Voor
Nederland betekent dit 790.000 hartaanvallen in de komende 10 jaar.
Uitdaging voor de afzenders van het rapport is om de verhoogde
hartleeftijd voor 2020 wereldwijd gemiddeld met 3 jaar te verlagen. In
Nederland zou dat 61.000 hart- en vaataandoeningen schelen in de
komende 10 jaar. Unilever lanceert daarom onder meer een onlinetest en
een coachingsprogramma om mensen bewust aan hun hartleeftijd te laten
werken.
"Wanneer het ons lukt de te hoge hartleeftijd gemiddeld met 3 jaar te
verlagen, realiseren we in Nederland een daling van 8%, ofwel 17 hart-
en vaataandoeningen per dag, elke dag voor de komende 10 jaar", aldus
Kees van der Waaij, voorzitter directie Unilever Nederland Holdings
B.V. "Vandaar dat we een eenvoudige onlinetest hebben ontwikkeld. Deze
test helpt mensen hun eigen hartleeftijd te leren kennen. Op basis
daarvan krijgt iedereen persoonlijke eet- en leefstijladviezen om
gedurende 12 weken te werken aan de gezondheid van het hart. Op die
manier leveren we een concrete bijdrage aan de internationaal gestelde
doelen." Wereldwijd moeten in 2020 100 miljoen mensen de test hebben
gedaan en hun verhoogde hartleeftijd hebben verlaagd met 3 jaar. Uit
het rapport blijkt verder dat de resultaten vele malen positiever
zouden uitpakken wanneer de hartleeftijd gemiddeld gelijk zou zijn aan
de kalenderleeftijd. Voor Nederland zou dat betekenen dat het aantal
ziektegevallen zelfs met 38% zou afnemen.
Directeur Hans Stam van de Nederlandse Hartstichting onderstreept het
belang van bewustwording: "Het zou fantastisch zijn als mensen
bewuster omgaan met de gezondheid van hun hart. Wij weten al jaren dat
het bewustzijn rondom hart- en vaatziekten eigenlijk omhoog moet.
Bovendien is preventie een van onze speerpunten. Alle initiatieven die
daartoe bijdragen, helpen ons ook onze doelstelling te behalen."
Man en vrouw aan strand De hartleeftijdcampagne gaat in Nederland
vanaf 20 juli van start. Ambassadeur van de hartleeftijd is coach Henk
Gemser: "Uit eigen ervaring weet ik hoe belangrijk een gezond hart is.
Ik ben een coach in hart en nieren en zie het als mijn missie om
mensen te helpen en te inspireren om te werken aan een gezond hart."
* World Health Organisation, The global burden of disease: 2004
update. Geneva, World Health Organisation, 2008. Beschikbaar via de
website van de WHO, zie link onderaan deze pagina.
9 juni 2009
Meer informatie
* What if report (37.7 MB)
* Appendix voor Nederland (1.2 MB)
* Factsheet Hartleeftijdtest (1.5 MB)
* Quotes van professionals (1.6 MB)
* Achtergrondinformatie Nederlandse Hartstichting (123 KB)
* Achtergrondinformatie Nederlandse Hartstichting (2) (667 KB)
Wereldgezondheidsorganisatie
Unilever NV