Gemeente Zandvoort


CDA dient interpellatieverzoek over LDC in

De Zandvoortse gemeenteraad vergadert op 26 mei aanstaande. Het CDA heeft een interpellatieverzoek ingediend. De partij wil heeft 'met enige verbazing' kennisgenomen van de brief van het college van Burgemeester en Wethouder van 12 mei jl. waarin het college CDA-vragen over het LDC heeft beantwoord.

'Het CDA Zandvoort heeft nog enkele brandende vragen en aangezien het belang van de voortgang van het project Louis Davidscarré (LDC) voor Zandvoort groot is en de actieve informatieplicht welke het college jegens de gemeenteraad heeft, wensen wij gaarne een interpellatie over dit onderwerp'.

Hieronder volgt het interpellatieverzoek met de vragen. Ook nog even de collegebrief van 12 mei lezen? Klik hier. Wat staat er allemaal geagendeerd voor de raadsvergadering? Klik hier.

Geachte voorzitter,

Met enige verbazing hebben wij kennis genomen van de brief d.d 12 mei jl. van het College van B&W naar aanleiding van onze vragen van 29 april jl.

Het CDA Zandvoort heeft kijkende naar de beantwoording door het College nog enkele brandende vragen en aangezien het belang van de voortgang van het project Louis Davidscarré (LDC) voor Zandvoort groot is en de actieve informatieplicht welke het college jegens de gemeenteraad heeft, wensen wij gaarne een interpellatie over dit onderwerp.

Inleiding:

Op 5 mei jl. stond er naar aanleiding van de vragen van het CDA over de voortgang van het project LDC in het Haarlems Dagblad een artikel. Uit het artikel bleek dat er helemaal niets aan de hand was. "We liggen helemaal op schema" en "Er zijn maar een handjevol bezwaren binnengekomen", dit zijn twee citaten van de gemeentevoorlichter in deze krant.

In de commissievergadering Projecten en Thema's van 22 april jl. was er een mededeling gedaan door Wethouder Tates. Wij citeren uit het verslag: Wethouder Tates meldt dat a.s. maandag groot materieel naar het LDC gebracht zal worden en tevens zullen enige werkzaamheden daar plaatsvinden. De officiële start van de werkzaamheden LDC zal rond 11 mei 2009 zijn.

Op 13 mei in commissie Planning en Control las de wethouder een persbericht voor waarin stond dat de start van 1e fase in het LDC op maandag 25 mei begint en dat de oplevering van de 1e fase december 2010 zal zijn.

Onderstaand onze vragen:

Uit de brief van 12 mei jl. kwam naar voren dat het op 17 april jl. al duidelijk was dat er vertraging op gelopen zou worden m.a.w. de wethouder was op de hoogte van deze ontwikkelingen. Vraag 1: Waarom heeft u de gemeenteraad niet meteen en volledig geïnformeerd over de ontstane vertragingen rond het LDC project?

Vraag 2: Had het college de gemeenteraad hierover wel geïnformeerd als het CDA hier geen vragen over had gesteld, terwijl de omwonenden al weken eerder zijn geïnformeerd? Terwijl dit allemaal wel veel consequenties heeft voor de oplevering van de school en de voortgang van het project.

Vraag 3: Is het college zich er van bewust wat actieve informatieplicht inhoud? Over hoe hiermee om te gaan bij grote projecten is recentelijk door onze rekenkamer een rapport uitgebracht, u heeft de aanbevelingen onderschreven. Waarom handelt u daar dan niet voldoende naar?

Vraag 4: In het kader van de bestuurskracht is er een plan van aanpak opgesteld. Hierin staat vermeld dat het college volledige en duidelijke informatie aan de raad moet aanbieden. Waarom heeft u dat bij dit project achterwege gelaten?

Vraag 5: Wanneer is er sprake van wat u noemt "een bruikbare bouwvergunning" en wat zijn de exacte consequenties voor de voortgang van de bouw van de brede school?

Vraag 6: Is de planning oplevering fase 1 brede school, december 2009 wel reëel?

Vraag 7: U noemt in uw brief: "een eerdere start hebben wij momenteel in onderzoek". Wat bedoelt u daarmee?

Vraag 8: Wat staat er in het contract over de afspraken met AM over de consequenties in tijd en geld bij eventuele vertragingen als gevolg van bezwaren? Is toch een normaal proces dat dient dan op bepaalde manier toch ingecalculeerd te zijn?

Vraag 9: In hoeverre is er in de eerdere planning waarbij de oplevering van de school nog gepland stond voor september 2010 rekening gehouden met deze bezwaarprocedures?

Vraag 10: U meldt dat u ons in de komende periode op basis van concrete ontwikkelingen nader zal informeren. Gaat u dat echt doen, en op welke wijze of is het niet beter om gewoon maandelijks ons te informeren middels een korte voortgangsrapportage?

U stelt: " Vooralsnog verwachten wij geen grote gevolgen voor de grondexploitatie" Iets verder stelt u: "Bij de eerstkomende herziening van de grondexploitatie eind dit jaar zullen de gevolgen inzichtelijk worden gemaakt". Vraag11: Wat bedoelt u nu, heeft dit nu wel of geen consequenties?

In u brief schrijft u "de omwonenden zijn enkele weken geleden door de ontwikkelaar/aannemer geïnformeerd over de stand van zaken en zijn derhalve op de hoogte". Vraag 12: Is dit een zaak van de aannemer/ontwikkelaar zo ja zijn dan alle consequenties ook voor de ontwikkelaar?

Vraag 13: Wie hoort er t.a.v. dit project met de bewoners te communiceren is dit de normale gang van zaken gaarne toelichting?

Met vriendelijke groet,
Namens de fractie van het CDA Zandvoort,

Gert-Jan Bluijs