KPMG

Nederlandse organisaties nemen mogelijke pandemie steeds serieuzer

10|06|09 - Uit onderzoek dat KPMG IT Advisory iedere twee jaar verricht onder Nederlandse overheidsinstellingen en bedrijven blijkt dat 75% van de organisaties zich serieus bezighoudt met de impact van een mogelijke grieppandemie.

Nederlandse bedrijven en overheidsinstellingen nemen de uitbraak van een mogelijke pandemie uitbraak steeds serieuzer. Vooral binnen de overheid is de bewustwording van de impact van een mogelijke pandemie uitbraak toegenomen. Het aantal organisaties dat een pandemieplan heeft is ten opzichte van 2007 fors gestegen. Inmiddels beschikt 40% van de onderzochte organisaties over een dergelijk plan. In 2007 was dit nog 30%.

Een meerderheid van de onderzochte organisaties geeft aan dat zij naar aanleiding van de Mexicaanse griep het pandemieplan hebben bekeken en zonodig hebben bijgesteld. Van de organisaties die nog geen pandemieplan hebben, geeft meer dan de helft aan hier mee bezig te zijn of dit in de toekomst zeker te gaan doen. Dit is een verdubbeling ten opzichte van 2007.

"Uit het onderzoek blijkt dat de recente uitbraak van de Mexicaanse griep nauwelijks invloed heeft gehad op de bewustwording van de risico's", constateert Antoine Wijsman van KPMG IT Advisory. Wijsman: "De meeste organisaties realiseren zich dat de uitbraak van een pandemie van grote invloed is op de continuïteit van de bedrijfsvoering. Ook verwacht ruim de helft van de organisaties dat binnen de komende tien jaar een uitbraak van een ingrijpende ziekte zal plaatsvinden. In 2007 hield minder dan 25% van de organisaties serieus rekening met een pandemie."

Hoewel het bewustzijn van de risico's van een pandemie binnen Nederlandse organisaties de afgelopen jaren sterk is toegenomen, geeft het onderzoek van KPMG aan dat veel bedrijven nog geen maatregelen hebben genomen om de impact van een pandemie op de bedrijfscontinuïteit daadwerkelijk te verkleinen. Wijsman: "Deze organisaties doen er verstandig aan om alsnog maatregelen te nemen. Dit begint met het inventariseren van de gevolgen die een pandemie op de bedrijfsvoering kunnen hebben, zoals uitval van eigen medewerkers.

De maatschappij en het klantgedrag worden echter ook geraakt. Naar sommige producten en diensten zal meer vraag zijn, naar andere minder. Dit heeft gevolgen voor de vraag welke bedrijfsprocessen echt kritiek zijn in zo'n situatie en waar de beperkte mankracht en middelen naar uit zullen moeten gaan. De bedrijven zullen moeten vaststellen welke maatregelen noodzakelijk zijn om de voortgang van de bedrijfsvoering te waarborgen. Voorbeelden zijn het trainen van medewerkers, zodat zij op plekken inzetbaar zijn waar hulp tijdens een pandemie het meest noodzakelijk is.

Voorts het voorzien in thuiswerkplekken zodat van huis uit kan worden gewerkt. Hiermee wordt de bedrijfscontinuïteit gewaarborgd en de kans op besmetting van medewerkers beperkt. Daarnaast kunnen bedrijven hun weerbaarheid tegen een pandemie uitbraak sterk vergroten door na te denken over hun interne en externe communicatie, reisrestricties voor medewerkers, hygiënische maatregelen en medische maatregelen."

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, (020) 656 7039.

© 2009 KPMG N.V., registered with the trade register in the Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability company and a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved.