KPMG
Nederlandse organisaties nemen mogelijke pandemie steeds serieuzer
10|06|09 - Uit onderzoek dat KPMG IT Advisory iedere twee jaar
verricht onder Nederlandse overheidsinstellingen en bedrijven blijkt
dat 75% van de organisaties zich serieus bezighoudt met de impact van
een mogelijke grieppandemie.
Nederlandse bedrijven en overheidsinstellingen nemen de uitbraak van
een mogelijke pandemie uitbraak steeds serieuzer. Vooral binnen de
overheid is de bewustwording van de impact van een mogelijke pandemie
uitbraak toegenomen. Het aantal organisaties dat een pandemieplan
heeft is ten opzichte van 2007 fors gestegen. Inmiddels beschikt 40%
van de onderzochte organisaties over een dergelijk plan. In 2007 was
dit nog 30%.
Een meerderheid van de onderzochte organisaties geeft aan dat zij naar
aanleiding van de Mexicaanse griep het pandemieplan hebben bekeken en
zonodig hebben bijgesteld. Van de organisaties die nog geen
pandemieplan hebben, geeft meer dan de helft aan hier mee bezig te
zijn of dit in de toekomst zeker te gaan doen. Dit is een verdubbeling
ten opzichte van 2007.
"Uit het onderzoek blijkt dat de recente uitbraak van de Mexicaanse
griep nauwelijks invloed heeft gehad op de bewustwording van de
risico's", constateert Antoine Wijsman van KPMG IT Advisory. Wijsman:
"De meeste organisaties realiseren zich dat de uitbraak van een
pandemie van grote invloed is op de continuïteit van de
bedrijfsvoering. Ook verwacht ruim de helft van de organisaties dat
binnen de komende tien jaar een uitbraak van een ingrijpende ziekte
zal plaatsvinden. In 2007 hield minder dan 25% van de organisaties
serieus rekening met een pandemie."
Hoewel het bewustzijn van de risico's van een pandemie binnen
Nederlandse organisaties de afgelopen jaren sterk is toegenomen, geeft
het onderzoek van KPMG aan dat veel bedrijven nog geen maatregelen
hebben genomen om de impact van een pandemie op de
bedrijfscontinuïteit daadwerkelijk te verkleinen. Wijsman: "Deze
organisaties doen er verstandig aan om alsnog maatregelen te nemen.
Dit begint met het inventariseren van de gevolgen die een pandemie op
de bedrijfsvoering kunnen hebben, zoals uitval van eigen medewerkers.
De maatschappij en het klantgedrag worden echter ook geraakt. Naar
sommige producten en diensten zal meer vraag zijn, naar andere minder.
Dit heeft gevolgen voor de vraag welke bedrijfsprocessen echt kritiek
zijn in zo'n situatie en waar de beperkte mankracht en middelen naar
uit zullen moeten gaan. De bedrijven zullen moeten vaststellen welke
maatregelen noodzakelijk zijn om de voortgang van de bedrijfsvoering
te waarborgen. Voorbeelden zijn het trainen van medewerkers, zodat zij
op plekken inzetbaar zijn waar hulp tijdens een pandemie het meest
noodzakelijk is.
Voorts het voorzien in thuiswerkplekken zodat van huis uit kan worden
gewerkt. Hiermee wordt de bedrijfscontinuïteit gewaarborgd en de kans
op besmetting van medewerkers beperkt. Daarnaast kunnen bedrijven hun
weerbaarheid tegen een pandemie uitbraak sterk vergroten door na te
denken over hun interne en externe communicatie, reisrestricties voor
medewerkers, hygiënische maatregelen en medische maatregelen."
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, (020) 656
7039.
© 2009 KPMG N.V., registered with the trade register in the
Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability
company and a member firm of the KPMG network of independent member
firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All
rights reserved.