Ingezonden persbericht


Moeders in verwarring over gezonde voeding
Good-old "schijf van vijf" biedt nog altijd houvast

Amsterdam, 10 juni 2009 - Nederlandse moeders zijn zich bewust van het belang van gezond eten. Maar wat dat nu precies inhoudt, daar bestaat nog veel verwarring over. Dit blijkt uit Mumtalk, een trendonderzoek onder moeders dat wordt uitgevoerd door communicatiebureau G2 Amsterdam. Het onderzoek brengt de wensen en behoeften van moeders op het gebied van opvoeding, merken en reclame in kaart.

Bewustzijn
Met het krijgen van een baby komt ook het bewustzijn: meer dan de helft van de moeders geeft aan meer over voeding na te denken sinds hun moederschap. Ze zijn zich met name bewust van hun voorbeeldrol: driekwart van de moeders zegt meer op haar eigen eetpatroon te letten, omdat hun kinderen hun gedrag nadoen. Zodra de kinderen in bed liggen laten ze deze rol echter varen: veel moeders bekennen dat ze op zulke momenten de voorraadkasten plunderen.

Verwarring
Moeders willen hun kinderen dus graag gezonde voeding geven. Maar over wat nu precies gezond is bestaat nog veel verwarring. Met name het label 'light' wordt als dubieus ervaren: zo denkt 32% van de moeders dat lightproducten ongezond zijn, terwijl 34% denkt dat ze niet ongezond zijn. Ook weten ze niet goed wat ze nu van toevoegingen als probiotica, Omega3 en antioxidanten moeten denken: 37% van de moeders ziet het als marketingtrucs, 21% ziet dat niet zo, en maar liefst 42% weet het simpelweg niet. Biologisch voedsel wordt wel als gezond ervaren, maar 57% van de moeders vindt dit te duur. Duidelijk is dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is: maar liefst 90% van de moeders is het eens met deze stelling.

Als oplossing voor de verwarring volgen veel moeders hun intuïtie, met als houvast de uit 1953 daterende "schijf van vijf".

Eigen verantwoordelijkheid
Wat een kind eet, is in de eerst plaats de verantwoordelijkheid van de ouders, vinden de deelnemers van het onderzoek. 77% van de moeders gelooft dat niet de overheid, maar zijzelf kunnen bepalen welke voeding goed is voor hun kinderen. Ze vinden echter wel dat er in de tweede plaats ook een verantwoordelijkheid bij de producenten ligt: reclame moet kinderen beter informeren over voeding, in plaats van alleen vermaken, zegt driekwart van de moeders. Kinderen zien reclame immers als een autoriteit: "Als de televisie iets zegt dan luisteren ze sneller", zegt één van de respondenten.

"Hier is dus een rol weggelegd voor reclamemakers", zegt Danielle Timmins van G2, het communicatiebureau dat het onderzoek liet uitvoeren. Zij onderschrijft dat moeders niet tevreden zijn over reclames: "2 van de 3 moeders zeggen dat niet alleen zij, maar ook de vaders in commercials aangesproken moeten worden. Dat is voor ons een belangrijk gegeven."