Ingezonden persbericht


RFA Chiquita logo-small
PERSBERICHT

Chiquita ananas nu net als banaan verantwoord geteeld Weer een vruchtbare samenwerking met de Rainforest Alliance

Gorinchem, 10 juni 2009 - Alle Chiquita ananassen die in Nederland verkocht worden, zijn nu net als de Chiquita bananen verantwoord geproduceerd. Ze zijn afkomstig van door de Rainforest Alliance gecertificeerde plantages die aan Chiquita's ananasproductie strenge sociale- en milieueisen stelt. Chiquita kondigt vandaag vanuit hun Europese hoofdkantoor in Zwitserland aan, uiteindelijk de hele wereldmarkt te willen voorzien van Rainforest Alliance gecertificeerde ananassen. Einde dit jaar zal 90% van Chiquita's wereldwijde ananasleveringen gecertificeerd zijn en de certificering van alle ananasplantages is het einddoel.

De op één na meest geëxporteerde vrucht
Na de banaan is de ananas de meest geëxporteerde tropische vrucht. De enorme groei van de ananasproductie in Panama en Costa Rica heeft daar voor serieuze sociale- en milieuproblemen gezorgd. Het gaat hier vooral om illegaal gebruik van pesticiden, watervervuiling, bodemerosie en slechte arbeidsomstandigheden.

Chiquita's besluit om ook haar ananassen te certificeren is geïnspireerd door de vruchtbare samenwerking die Chiquita al 15 jaar heeft met de Rainforest Alliance voor haar duurzame banenproductie. Chiquita is bovendien vastbesloten sociale- en milieuproblemen uit haar leveranciersketen te weren.

Duurzame doelstellingen
Het Rainforest Alliance certificeringprogramma is op dit moment het enige duurzame landbouw initiatief voor ananasproductie waarbij audits van onafhankelijke experts een onderdeel zijn. Het programma is gebaseerd op de standaarden die zijn ontwikkeld door het Sustainable Agriculture Network (SAN), een coalitie van NGO's in de tropen. Onder de SAN standaard vallen drie geïntegreerde duurzaamheid doelstellingen: economisch rendement, maatschappelijke verantwoordelijkheid en bescherming van het milieu.

Tensie Whelan, voorzitter van Rainforest Alliance zegt over de samenwerking: "Alle eigen Chiquita bananenplantages en bijna alle plantages die aan Chiquita bananen leveren zijn inmiddels Rainforest Alliance gecertificeerd. Chiquita kijkt nu met dezelfde toewijding en investering naar de ananasproductie. Hiervan hebben veel gemeenschappen, medewerkers en dieren baat."

George Jaksch, Chiquita's Senior Director of Corporate Responsibility zegt: "Dit is een stap die laat zien dat wij hoge sociale en milieustandaarden bij onze eigen plantages en bij onze leveranciers belangrijk vinden."

Duurzame landbouw volgens de SAN standaarden betekent in de praktijk

*Bescherming van natuurlijk ecosystemen -bossen, moerassen, rivieren en beken. Het verbod op ontbossing en jagen en herbebossing van land dat niet voor productie wordt gebruikt. *Voorkomen van bodemerosie door natuurlijke gewassen te planten. Behouden van natuurlijke bufferzones langs rivieren en beken. *Filtersystemen plaatsen om biologische en chemische besmetting van beken en grondwater door afvalwater te voorkomen. *Gecontroleerd gebruik van bestrijdingsmiddelen en verbod op gebruik van illegale pesticiden- zoals paraquat- om de gezondheid van medewerkers en lokale bevolking en de natuur te garanderen. *Goede salarissen, het naleven van fundamentele mensen- en arbeidsrechten en nationale wetten en regels, veilige en gezonde arbeidsomstandigheden, adequate huisvesting, toegang tot medische zorg, scholing en recreatie voor werknemers en hun familie.

Over Chiquita Brands International
Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB), met een jaarlijkse omzet van bijna 4 miljard dollar, is een toonaangevende internationale marketeer en distributeur van verse fruitproducten van hoogstaande kwaliteit, variërend van energierijke bananen en andere vruchten tot voedzame en gezonde salades. Chiquita wil met haar producten de harten veroveren van consumenten door ze met een glimlach te laten genieten van gezonde en verse producten. Het bedrijf verhandelt haar producten onder de premiummerken Chiquita® en Fresh Express® en daaraan gerelateerde trademarks. Chiquita heeft ongeveer 23.000 medewerkers en opereert wereldwijd in meer dan 80 landen. Bezoek voor meer informatie de website www.chiquita.nl.