Technische Universiteit Delft

Extreem lichte en zuinige race-auto gepresenteerd door studenten TU Delft

Het DUT Racing team van de TU Delft heeft op woensdag 10 juni op de Markt in Delft zijn nieuwste race-auto gepresenteerd: de DUT09. Ruim zestig studenten van bijna alle faculteiten ontwierpen, bouwden en testten in negen maanden deze zeer lichte en zuinige auto, die rijdt op bio-ethanol. Deze zomer doet het team voor de negende achtereenvolgende keer mee aan de Formula Student wedstrijden.

Nadat de studenten vorig jaar al de zuinigste auto van de competitie hebben gebouwd, zal de nieuwe auto naar verwachting nog eens 10 tot 20 procent minder brandstof gaan verbruiken (circa 1 op 11 tijdens het racen). Uit testen moet nog blijken of dit doel behaald is. Dankzij deze besparing hopen ze wederom de meest duurzame auto te hebben gebouwd, wat al 10 procent van het totaal aantal punten oplevert. Een van de factoren die de auto zo ontzettend zuinig maakt is het lage gewicht van maar iets meer dan 150 kilo, ten opzichte van de gemiddeld 200 kilo zware tegenstanders. De Delftenaren staan al jaren bekend om hun lichtgewicht ontwerpen. Dit heeft onder meer te maken met het chassis van de auto: een zelfdragende constructie van circa 20 kilo, gemaakt van koolstofvezel. Verder zijn onder andere ook de aandrijfassen en velgen van koolstofvezel gemaakt.

Slim
Naast het lage gewicht, speelt er een strategische keuze mee in het lage brandstofverbruik van de Delftse race-auto. Het team kiest namelijk niet voor brute kracht, maar voor slimheid. De meeste teams gebruiken een viercilinder-motor met een maximaal toegestane inhoud van 610 cc. Het TU-team gebruikt echter een ééncilinder-motor met een inhoud van slechts 450 cc. Ook kiest het team niet voor maximaal vermogen, maar voor de goede combinatie van laag brandstofverbruik en een goed vermogen. Achtergrond van deze keuze is dat de auto, ondanks de topsnelheid van 160 km/u, door de vele bochten in de circuits gemiddeld zo'n 57 km/u rijdt. Hierdoor is het niet nodig om de auto zo veel mogelijk vermogen te geven. Verder heeft de auto een acceleratie van 0 naar 100 km/u in maar 4 seconden.

Brandstof
Een derde factor in de ongeëvenaarde zuinigheid van de DUT09 is de brandstofkeuze. Net als vorig jaar rijdt de auto namelijk op de biobrandstof E-85 (85 procent bio-ethanol en 15 procent benzine). Niet alleen is dit gunstig wat betreft de totale CO2-uitstoot, de biobrandstof blijkt ook nog eens krachtiger dan conventionele benzine. Je hebt er dus per kilometer minder van nodig. Op de wedstrijden van Hockenheim in Duitsland en Silverstone in Engeland had het team in 2008 de zuinigste auto. Mede daardoor werd de wedstrijd op het circuit van Hockenheim gewonnen.

Formula Student
De studenten doen met de DUT09 voor de negende keer mee aan de Formula Student competitie, waar wereldwijd meer dan 400 Technische Universiteiten in actief zijn. Het DUT Racing team doet binnen deze competitie mee aan de wedstrijden op Silverstone (UK, 16-19 juli) en Hockenheim (D, 6-9 augustus). Bij Formula Student wordt niet alleen gelet op (race)prestaties van de auto zoals acceleratie, weggedrag en zuinigheid, ook wordt het ontwerp, de produceerbaarheid, de inventiviteit en de veiligheid van de race-auto door experts onder de loep genomen. Zo worden de studenten via een puntensysteem op kwaliteiten beoordeeld die verder gaan dan een eenmalige race-prestatie. Het DUT Racing team staat op dit moment vijfde op de wereld ranglijst van Formula Student.

Voor meer informatie:
http://www.dutracing.nl/