Dyslexie is meer dan alleen een taalprobleem
Uit onderzoek van de Universiteit Twente blijkt dat dyslexie meer is
dan alleen een taalprobleem. Dyslectici hebben niet alleen moeite met
taal. Ze voeren een reeks van opeenvolgende bewegingen ook langzamer
uit. Dit komt naar voren uit een onderzoek van Elian de Kleine. Zij
onderzocht hoe personen opeenvolgende bewegingen aanleren. De Kleine
promoveerde onlangs aan de faculteit Gedragswetenschappen van de
Universiteit Twente.
Het maken van een reeks kleine bewegingen achter elkaar, zoals veters
strikken, vioolspelen en schrijven, noem je een bewegingssequentie.
Zo'n reeks kleine bewegingen ervaar je vaak als één beweging. Elian de
Kleine van de Universiteit Twente onderzocht hoe je een
bewegingssequentie aanleert. Als onderdeel van een breder onderzoek,
onderzocht zij twee groepen mensen: dyslectici en niet-dyslectici.
Dyslexie
Ongeveer 5 tot 12% van de bevolking heeft dyslexie. Dyslectici hebben,
ondanks een normale intelligentie, moeite met leren lezen, spellen en
schrijven. Over de oorzaak van dyslexie bestaan verschillende
wetenschappelijke theorieën. Eén theorie stelt dat dyslexie alleen een
taalprobleem is, terwijl uit andere theorieën naar voren komt dat
dyslexie meer is dan alleen een taalprobleem. Over welke theorie de
juiste is, lopen de meningen uiteen. Uit de experimenten van De Kleine
blijkt nu dat dyslectici langzamer een bewegingssequentie uitvoeren
dan niet-dyslectici.
Methode
Voor haar experiment onderzocht De Kleine 19 dyslectici en 21
niet-dyslectici, die zij een simpele sequentiële beweging liet
uitvoeren. De proefpersonen kregen op een computerscherm vier
vierkanten te zien, die corresponderen met vier toetsen op een
toetsenbord. Bij het oplichten van een vierkant moest de proefpersoon
zo snel mogelijk de corresponderende toets in te drukken. Daarbij werd
de responstijd gemeten. De taak die werd uitgevoerd is vrij simpel,
maar De Kleine verwacht dat de resultaten generaliseerbaar zijn voor
meer complexere taken.
Universiteit Twente