Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Leidschendam, 24 juni 2009

Reclamebelasting: nieuwe melkkoe massaal
misbruikt

De reclamebelasting is de nieuwe melkkoe van gemeenten. Dit constateert de Raad Nederlandse Detailhandel (RND) in zijn jaarverslag. Gemeenten gebruiken de inkomsten van de reclamebelasting om een aantal gemeentetaken of het onderhoud van een stadscentrum te financieren.

Steeds meer winkeliers protesteren tegen de invoering van de reclamebelasting. In sommige gemeenten loopt de rekening op tot meer dan 5000 per winkel. Veel winkels zitten in de huidige economische situatie niet te wachten op een forse stijging van de lokale lasten. Inmiddels hebben zowel zelfstandige winkeliers als de RND bezwaar gemaakt tegen de invoering van de reclamebelasting.

De RND vindt dat de Tweede Kamer moet ingrijpen. De reclamebelasting dient te worden afgeschaft. Het aantal gemeenten dat een reclamebelasting invoert is in een jaar tijd met zo'n 80 procent gestegen. Inmiddels hebben circa 50 gemeenten een nieuwe reclamebelasting ingevoerd. De RND verwacht dat dit aantal ook het komende jaar nog fors zal toenemen.

De reclamebelasting is een zeer dure belasting. Gemeenten moeten regelmatig controleren wat de exacte omvang is van de reclame op de gevel. Zodra dit wijzigt dient ook de heffing te wijzigen. In sommige gemeenten worden ook posters op de ruiten en reclame in de winkel meegerekend. Vaak wordt het geld in een apart fonds gestort waaruit winkeliers ook zelf feesten zouden mogen organiseren. De RND vindt dat gemeenten zich niet moeten bemoeien met promotieactiviteiten van winkeliers.

De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) is een overkoepelende werkgeversorganisatie. De bij de RND - via de brancheverenigingen - aangesloten detailhandelsondernemingen vertegenwoordigen ruim 20.000 vestigingen, 300.000 werknemers en een jaarlijkse omzet van 40 miljard. De RND behartigt de gemeenschappelijke economische en sociale belangen van zijn leden.