Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Leidschendam, 24 juni 2009
Reclamebelasting: nieuwe melkkoe massaal
misbruikt
De reclamebelasting is de nieuwe melkkoe van gemeenten. Dit constateert de Raad
Nederlandse Detailhandel (RND) in zijn jaarverslag. Gemeenten gebruiken de
inkomsten van de reclamebelasting om een aantal gemeentetaken of het onderhoud
van een stadscentrum te financieren.
Steeds meer winkeliers protesteren tegen de invoering van de reclamebelasting. In sommige
gemeenten loopt de rekening op tot meer dan 5000 per winkel. Veel winkels zitten in de
huidige economische situatie niet te wachten op een forse stijging van de lokale lasten.
Inmiddels hebben zowel zelfstandige winkeliers als de RND bezwaar gemaakt tegen de
invoering van de reclamebelasting.
De RND vindt dat de Tweede Kamer moet ingrijpen. De reclamebelasting dient te worden
afgeschaft. Het aantal gemeenten dat een reclamebelasting invoert is in een jaar tijd met
zo'n 80 procent gestegen. Inmiddels hebben circa 50 gemeenten een nieuwe
reclamebelasting ingevoerd. De RND verwacht dat dit aantal ook het komende jaar nog fors
zal toenemen.
De reclamebelasting is een zeer dure belasting. Gemeenten moeten regelmatig controleren
wat de exacte omvang is van de reclame op de gevel. Zodra dit wijzigt dient ook de heffing te
wijzigen. In sommige gemeenten worden ook posters op de ruiten en reclame in de winkel
meegerekend. Vaak wordt het geld in een apart fonds gestort waaruit winkeliers ook zelf
feesten zouden mogen organiseren. De RND vindt dat gemeenten zich niet moeten
bemoeien met promotieactiviteiten van winkeliers.
De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) is een overkoepelende werkgeversorganisatie.
De bij de RND - via de brancheverenigingen - aangesloten detailhandelsondernemingen
vertegenwoordigen ruim 20.000 vestigingen, 300.000 werknemers en een jaarlijkse omzet
van 40 miljard. De RND behartigt de gemeenschappelijke economische en sociale
belangen van zijn leden.