Computer-supported collaborative learning and gender
Datum: 02 juli 2009
Promotie: mw. Ning Ding, 13.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5,
Groningen
Proefschrift: Computer-supported collaborative learning and gender
Promotor(s): prof.dr. R.J. Bosker
Faculteit: Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Verschillen tussen jongens en meisjes bij het natuurkunde-onderwijs
Er zijn verschillende onderzoeken die laten zien dat samenwerkend
leren (in groepjes werken) in het middelbaar onderwijs effectief kan
zijn bij het leren oplossen van natuurkundeproblemen. Maar het is nog
onduidelijk hoe de samenstelling naar geslacht van invloed is op het
effect van samenwerken. Ook is nog niet helemaal bekend in hoeverre
het verschil in groepsamenstelling qua geslacht van invloed is in het
samenwerken op afstand met behulp van de computer.
Promovenda Ning Ding laat in haar onderzoek onder meer zien dat
meisjes meer van individueel leren met aanwijzingen profiteren dan van
samenwerkend leren. Jongens profiteren van beide evenveel. Verder is
er een relatie tussen de communicatiestijl van vrouwelijke leerlingen
en hun vaardigheid in het oplossen van natuurkundeproblemen.
Ning Ding (China, 1975) deed haar promotieonderzoek bij het Instituut
voor Onderwijsonderzoek (GION) van de RUG, waar zij verder gaat als
postdoc.
Laatst gewijzigd: 23 juni 2009 09:43
Rijksuniversiteit Groningen