Consumentenautoriteit


Persbericht | 2 juli 2009 | Nieuwe training voor winkeliers moet kennis garantieregels vergroten

"Met de vandaag gelanceerde digitale training 'Gegarandeerd Goed' voor winkelmedewerkers moet de kennis over garantie bij ondernemers worden vergroot. Hiervan profiteert de consument." Dat zei staatssecretaris van Economische Zaken, Frank Heemskerk, vandaag tijdens de kick-off bijeenkomst van de training.

Garantieregels worden nog niet altijd goed nageleefd. Deze training, ontwikkeld door de Consumentenautoriteit en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD), biedt ondernemers de kans hun kennis over garantie te vergroten. Dit zal uiteindelijk moeten leiden tot een betere serviceverlening aan de consument. Frank Heemskerk startte vandaag de online cursus 'Gegarandeerd Goed' bij het ROC Mondriaan College in Den Haag. De lancering vond plaats tijdens een gastcollege aan een groep studenten die een opleiding volgen tot Filiaalmanager.

Meldingen over garantie bij ConsuWijzer

Meldingen van consumenten over garantie en conformiteit staan nog steeds met stip op 1 bij ConsuWijzer, het informatieloket van de overheid voor consumenten. Alleen al in 2009 ontving de Consumentenautoriteit via ConsuWijzer ruim 9000 vragen en klachten over garantie op producten. "Naast handhavend optreden tegen bedrijven die zich niet aan de regels houden willen wij ook door voorlichting, aan zowel ondernemers als consumenten, de positie van de consument versterken", aldus Marije Hulshof, directeur Consumentenautoriteit.

"Wij realiseren ons dat het niet eenvoudig is om als winkelier steeds volledig op de hoogte te zijn van alle rechten van de consument", stelt Geert Vermeer, voorzitter van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD). "Vandaar dat we als HBD hebben gezegd: wij gaan ondernemers en medewerkers helpen die noodzakelijke kennis eigen te maken. En dat hebben we gedaan door deze gratis online training te ontwikkelen."

Training 'Gegarandeerd Goed'

De interactieve training geeft uitleg over de wettelijke regels over garantie zowel tijdens als na de koop. De ondernemer krijgt bijvoorbeeld antwoord op vragen als: 'wie draait er op voor de reparatiekosten, de klant, de verkoper of de fabrikant?' en 'wat zijn de rechten van consumenten als de garantietermijn verstreken is?". Naast de uitleg is er ook een examengedeelte. Indien 100% van de examenvragen goed wordt beantwoord ontvangt men een certificaat van het HBD.

De training 'Gegarandeerd Goed' is gratis te benaderen via de website van het HBD.

* Training 'Gegarandeerd Goed'

Meer informatie

Rita Buit, plv. perswoordvoerder Consumentenautoriteit, telefoon: 070
- 330 59 46, mobiel: 06-3103 57 25 (buiten kantooruren), e-mail: pers@consumentenautoriteit.nl.
Hans Verweij, communicatie Hoofdbedrijfschap Detailhandel, telefoon (070) 338 56 58, mobiel 06 10 39 36 42, e-mail: h.verweij@hbd.nl

Consumenten kunnen meer informatie vinden op ConsuWijzer.
* ConsuWijzer - Informatie voor consumenten over garantie
---