Filmmuseum kiest voor Wieden+Kennedy

02/07/2009 14:24

Filmmuseum

Het Filmmuseum gaat samenwerken met het internationaal gerenommeerde reclamebureau Wieden+Kennedy aan de ontwikkeling van een nieuwe naam en visuele identiteit. Deze samenwerking draagt bij aan de ambities van het Filmmuseum om uit te groeien tot een inspirerende culturele ontmoetingsplek, waar de cinematografie in al haar facetten kan worden beleefd door een groot publiek van filmliefhebbers en -professionals.

Eind 2011 betrekt het Filmmuseum zijn nieuwe onderkomen aan de noordelijke IJ-oever van Amsterdam. Het vernieuwde Filmmuseum, een ontwerp van het Weense bureau Delugan Meissl Associated Architects, wordt een spectaculair landmark direct aan het water. De internationale allure van het gebouw sluit aan op de rol en ambitie van het Filmmuseum, dat zichzelf ziet als gids op het gebied van de filmgeschiedenis, de filmkunst en de filmcultuur. In het nieuwe onderkomen wordt het aantal mogelijkheden om de schatkamer van de cinema voor bezoekers te ontsluiten vele malen groter. Zo biedt de nieuwbouw onderdak aan vier state-of-the-art filmzalen en een tentoonstellingsruimte van 1200 m2. De omvangrijke, meertalige bibliotheek verhuist mee. Door de participatie in het conserverings- en digitaliseringsproject Beelden voor de Toekomst werkt het museum ook langs digitale weg aan het internationaal toegankelijk maken van het audiovisueel erfgoed.

Bij alle veranderingen past een nieuwe identiteit. Het Filmmuseum vond in Wieden+Kennedy, het reclamebureau van grote merken als Nike en Coca-Cola, een inspirerende en kundige partner om gezamenlijk de transformatie naar de nieuwe situatie vorm te geven. Het Filmmuseum, internationaal gerenommeerd om zijn collectie en expertise op het gebied van filmrestauratie en -conservering, is Wieden+Kennedy's eerste Nederlandse klant.

Hiermee komt een einde aan de ruim zeven jaar durende samenwerking met Vandejong. Het bureau ontwikkelde een frisse actuele stijl voor het Filmmuseum. In 2004 ontving Vandejong de Nederlandse Designprijs voor de postercampagne waarin authentiek filmmateriaal op een hedendaagse manier wordt gebruikt. De relatie is altijd goed en succesvol geweest maar door de komende verhuizing en de nationale en internationale rebranding van het Filmmuseum ontstond de behoefte aan een nieuwe creatieve impuls.

'Werken met het Filmmuseum geeft ons de kans een prestigieuze Nederlandse culturele instelling te rebranden. We kijken ernaar uit de ambitieuze visie op de toekomst van het Filmmuseum te helpen realiseren', aldus Lee Newman, managing director van Wieden+Kennedy Amsterdam.

Directeur van het Filmmuseum Sandra den Hamer over de samenwerking: 'De creativiteit en professionaliteit van een internationaal reclamebureau als Wieden+Kennedy past goed bij de ambities van een gerenommeerd instituut als het Filmmuseum, dat vaak geprezen wordt om zijn restauraties, collectievorming en programmering. Zeker met het oog op de aanstaande verhuizing naar het nieuwe gebouw, eind 2011, zal het bureau een belangrijke rol spelen in het nationaal en internationaal op de kaart zetten van het Filmmuseum.'





http://www.filmmuseum.nl/pers