Gemeente Loppersum
Gemeente Loppersum scoort goed op Wmo dienstverlening
Loppersum, 2 juli 2009
Het rapport âTevredenheid cliënten Wmo over 2008â is gereed. De
gemeente Loppersum scoort een ruime voldoende op de Wmo
dienstverlening. De ondersteuning voldoet voor de meeste cliënten aan
de verwachting en helpt hen bij het (langer) zelfstandig wonen en
meedoen aan de maatschappij.
Â
Resultaten
Over het algemeen voldoet de ondersteuning voor de meeste cliënten
aan de verwachting (96%) ook zijn cliënten positief over de mate
waarin ondersteuning helpt bij het zelfstandig wonen en meedoen in de
maatschappij (91%). Andere uitkomsten zijn:
* Cliënten geven voor hulp bij het huishouden een 8,0. 22% geeft
zelfs een 10. Het meest tevreden zijn ze over de planning van de
hulp en het minst tevreden over vervanging bij afwezigheid.
* De adviesraad Wmo is bekend bij de ondervraagden. 51 % gaf aan wel
eens van de adviesraad gehoord te hebben. In de referentiegroep is
dit 35%.
* Aan de mantelzorgers is gevraagd in hoeverre ze de zorg voor hun
naaste ervaren als overbelasting. 62% geeft aan dat dit niet het
geval is. De mantelzorgers hebben het meest behoefte aan
materiële en financiële steun.
Op basis van dit onderzoek gaat de gemeente Loppersum extra aandacht
besteden aan:
Vervanging bij afwezigheid van de huishoudelijke hulp,
verhuiskostenvergoeding en het collectief vervoer. Met deze
verbeterpunten gaat de gemeente aan de slag.
Â
Onderzoek
Het rapport toont de tevredenheid van inwoners uit de gemeente
Loppersum die om ondersteuning hebben gevraagd in verband met hun
beperking. Met dit onderzoek wordt aan de wettelijke verplichting
voldaan.
Het onderzoek is in de periode januari-mei 2009 uitgevoerd door
onderzoeksbureau SGBO.
De gemeente Loppersum is één van de 238 gemeenten die aan dit
onderzoek hebben deelgenomen. Loppersum heeft 407 cliënten
aangeschreven. Zij hebben een reeks vragen voorgelegd gekregen over de
toegang tot ondersteuning, de hulp bij het huishouden, voorzieningen
en participatie. Ook de mantelzorgers maken deel uit van dit
onderzoek. In totaal heeft 51% de vragenlijsten ingevuld en
geretourneerd.
Â
Het volledige rapport kunt u afhalen op het gemeentehuis of hier
downloaden:
Â
* Rapport tevredenheid cliënten WMO 2008.pdf