Commissariaat voor de Media

02 juli 2009

Tijdschriftenmarkt groeit tegen de verdrukking in

Ondanks het feit dat minder mensen publiekstijdschriften lezen, zijn er meer tijdschriften bijgekomen en stijgt de totale oplage. Dit blijkt uit de vandaag verschenen Mediamonitor van het Commissariaat voor de Media.

De toename is onder meer te danken aan de categorie sponsored magazines (vooral Allerhande, Boodschappen en Health), die vanaf 2001 sterk is gegroeid. De vrouwenbladen kregen in 2007 een belangrijke impuls door de lancering van het tijdschrift Vrouw, een bijlage bij de zaterdageditie van de Telegraaf.

Het grootste tijdschrift qua gemiddelde oplage is sinds jaar en dag ANWB-ledenblad Kampioen, op de voet gevolgd door Veronica Magazine. Opvallend is dat de categorie radio- en televisiebladen de afgelopen tien jaar veel terrein heeft verloren. De opiniebladen vertonen een lichte daling in oplage; Elsevier is het enige tijdschrift dat in oplage en daarmee marktaandeel is gegroeid.

De Mediamonitor 2008 blikt verder terug op al het medianieuws van het afgelopen jaar: wat waren de trends, wat deden de grote bedrijven en wat waren hun marktaandelen?

Het rapport verschijnt dit jaar voor het eerst voor de zomer, in plaats van in het najaar, zodat een actueler beeld gegeven kan worden. Een tweede deel van het rapport, met de resultaten van een onderzoek naar nieuwsinhoud, zal eind 2009 verschijnen.