02 juli 2009
Tijdschriftenmarkt groeit tegen de verdrukking in
Ondanks het feit dat minder mensen publiekstijdschriften lezen, zijn
er meer tijdschriften bijgekomen en stijgt de totale oplage. Dit
blijkt uit de vandaag verschenen Mediamonitor van het Commissariaat
voor de Media.
De toename is onder meer te danken aan de categorie sponsored
magazines (vooral Allerhande, Boodschappen en Health), die vanaf 2001
sterk is gegroeid. De vrouwenbladen kregen in 2007 een belangrijke
impuls door de lancering van het tijdschrift Vrouw, een bijlage bij de
zaterdageditie van de Telegraaf.
Het grootste tijdschrift qua gemiddelde oplage is sinds jaar en dag
ANWB-ledenblad Kampioen, op de voet gevolgd door Veronica Magazine.
Opvallend is dat de categorie radio- en televisiebladen de afgelopen
tien jaar veel terrein heeft verloren. De opiniebladen vertonen een
lichte daling in oplage; Elsevier is het enige tijdschrift dat in
oplage en daarmee marktaandeel is gegroeid.
De Mediamonitor 2008 blikt verder terug op al het medianieuws van het
afgelopen jaar: wat waren de trends, wat deden de grote bedrijven en
wat waren hun marktaandelen?
Het rapport verschijnt dit jaar voor het eerst voor de zomer, in
plaats van in het najaar, zodat een actueler beeld gegeven kan worden.
Een tweede deel van het rapport, met de resultaten van een onderzoek
naar nieuwsinhoud, zal eind 2009 verschijnen.
Commissariaat voor de Media