Ingezonden persbericht

Amstelveen, 2 juli 2009

Weekendjeweg.nl noteert groei in eerste helft 2009

Ten opzichte van vorig jaar is het aantal boekingen voor korte vakanties door Nederlanders bij Weekendjeweg.nl met 4% gestegen. Dit is gebaseerd op 190.000 boekingen gemaakt in het eerste half jaar.

Dichtbij én Frankrijk zijn in trek

Uit cijfers van Weekendjeweg.nl zijn een aantal trends waar te nemen. Zo is te zien dat de accommodatieprijs daalt, wat een belangrijke factor is in de groei van het aantal boekingen. Vooral de grote ketenhotels scoren hierdoor beter. Kleinere hotels kunnen minder gemakkelijk mee in prijsdalingen.

Zoals te verwachten was en nu ook zichtbaar is, blijft de Nederlander dichter bij huis als het gaat om een korte vakantie. In de meivakantie dit jaar bleek al dat in de top 10 van bestemmingen er maar liefst 6 Nederlandse regio's stonden. Het jaar daarvoor waren dit er 4 in de top 10 populaire bestemmingen.

"We merken dat Nederland als vakantieland steeds populairder is. Zo zien we voor de zomer dat hotels aan de kust en bungalowparken op de Veluwe en net over de grens in Duitsland volop in trek zijn", aldus woordvoerder Ed Trentelman. "Frankrijk doet het met Parijs en Disneyland® Paris bij ons ook erg goed. De hotels die net buiten het attractiepark liggen hebben aantrekkelijke prijsstellingen. De groei van bungalow- en campingvakanties in Frankrijk voor deze zomer is zelfs spectaculair te noemen. Zagen we in de kortere meivakantie van dit jaar nog een daling in boekingen via onze site BungalowS.nl, wordt dat meer dan goed gemaakt in juli met een groei van maar liefst 86%."

Meer last minute

Naast een verschuiving in populaire bestemmingen is het last minute boekgedrag nog nadrukkelijker aanwezig dan vorig jaar. Dat geldt ook voor het aantal bezoekers uit Google die op Weekendjeweg.nl terecht komen. Het afgelopen half jaar steeg het aantal zoekopdrachten als 'last minute hotel' en 'weekend last minute' met meer dan 800% ten opzichte van vorig jaar. Met uitschieters in de meivakantie en nu ook in de zomervakantie.

Over Weekendjeweg.nl
Weekendjeweg.nl is onderdeel van Bookit, marktleider in Nederland op het gebied van korte tussendoor vakanties in zowel hotels als bungalowparken. In 2008 werden 405.000 boekingen gemaakt bij Bookit met een totaalomzet van 63,5 miljoen euro. In een jaar tijd gingen 1.175.000 passagiers via een van haar sites op een korte vakantie.

Weekendjeweg.nl is de bekendste site, gevolgd door BungalowS.nl, Nachtjeweg.nl, Hotelletje.nl en BungalowTrips.nl. Vanaf 1992 is Bookit gespecialiseerd in het verzorgen van reserveringen voor hotels en bungalowparken. Bookit is sinds 2005 onderdeel van Holidaybreak PLC, een Europese groep van vakantieaanbieders.