Ingezonden persbericht

Amsterdam, 2 juli 2009 // PERSBERICHT //

Schone Kleren Kampagne is niet meer
"SKC" heeft nieuwe naam, website, huisstijl, slogan en logo

De Schone Kleren Kampagne is niet meer. Vanaf nu heet dé organisatie voor betere arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie Schone Kleren Campagne (SKC). En niet alleen de naam is fonkelnieuw, ook het logo en de huisstijl zijn ververst, inclusief een slogan die de positiefkritische aanpak uitdrukt. Marieke Eyskoot van de SKC: "De Schone Kleren Campagne maakt eerlijke kleren mogelijk, en 'gaat voor goed goed'. We willen al die mensen aanspreken die ook alleen nog maar schone jeans en jurkjes willen kopen."

Op http://www.schonekleren.nl is de kersverse SKC te zien:
· Een totaal herziene website, met o.a. de mogelijkheid mee te doen per sms, meer beeld en geluid, veel achtergrondinformatie en een blog.
· Een bijzonder nieuw filmpje over de SKC, met musical- en televisiester Robin van den Akker (o.a. Op zoek naar Joseph, Evita, ONM) in de hoofdrol: http://www.schonekleren.nl/materiaal/beeld-en-geluid. Ook opent de SKC een eigen winkel met T-shirts, tassen en publicaties.
· Een nieuw blad: Goed Goed nieuws. Dit magazine vol achtergrondinformatie en mogelijkheden om zelf in actie komen verschijnt twee keer per jaar. In de eerste editie, die hier: http://www.schonekleren.nl/materiaal/goed-goed-nieuws te vinden is, o.a. een interview met modeontwerper Daryl van Wouw over de arbeidsomstandigheden in zijn eigen fabriek in China.
· Een nieuw logo en een nieuwe huisstijl. Deze is opgebouwd uit stof en omvat al ons materiaal, zoals een nieuwe kennismakingsfolder, kaarten en onze posterenvelop. Het SKC-drukwerk is zoveel mogelijk herbruikbaar, van FSC-papier en met milieuvriendelijke inkt.

Dat de Schone Kleren Campagne anders heet betekent niet dat onze identiteit helemaal verandert. De SKC heeft nog steeds hetzelfde doel: een wereldwijde kledingindustrie waarin de arbeidsomstandigheden voldoen aan de normen van de ILO en de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Eyskoot: "We schudden onze 'roots' niet af: solidariteit, (vrouwen)gelijkheid en gerechtigheid zijn nooit uit de mode. De Schone Kleren Campagne is en blijft een onafhankelijke, constructieve en positiefkritische organisatie."

De Schone Campagne wil een brede beweging veroorzaken die goed goed vraagt en mogelijk maakt. De SKC probeert alle mensen die eerlijke kleren vragen te bereiken en hun krachten te bundelen. Nog nooit was er zoveel interesse voor ons doel ­ de SKC wil daar uithalen wat erin zit. Daarin staan we niet alleen. De SKC vormt een nog altijd groeiende coalitie van organisaties en vakbonden, verschillende groepen in kledingproductielanden, de Europese Clean Clothes Campaigns en gelijkgestemden wereldwijd. 'Last but not least' bestaat de SKC uit alle consumenten die alleen maar kleren in de rekken willen die goed zijn gemaakt. Gezamenlijk maken we eerlijke kleding mogelijk: we gaan voor goed goed! Meer over de SKC en ons netwerk kunt u vinden op http://www.schonekleren.nl/over-ons.