Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Geachte voorzitter,

Hiermee beantwoorden wij de vragen die het lid Cramer heeft gesteld over de OV-
koker bij Amstelveen in relatie tot de ondertunneling van de A9.

1. Kent u het bericht "Kerk langs A9 Amstelveen moet weg"1 en de brief "Stand
van zaken Oude Dorp in relatie tot A9"2?

1. Ja, wij kennen het krantenartikel en de brief van B&W Amstelveen.

2. Heeft het overleg over gezamenlijke financiering van de OV-tunnel en de OV-
knoop in Amstelveen zoals gevraagd in de motie Cramer/Vermeij3 inmiddels
plaatsgevonden? Zo ja, wat zijn hiervan de resultaten? Zo nee, wanneer verwacht
u dat dat overleg plaatsvindt?

2. Er is intensief overleg tussen V&W en regionale partijen (Amstelveen,
stadsregio, provincie) over de uitbreiding en ondertunneling van de A9 en
gebiedsontwikkeling ten gevolge van de ondertunneling. Daarbij staat ook
nadrukkelijk de verdere ontwikkeling van het OV-netwerk op de agenda.
Aandachtspunten hierbij zijn:
· Lijnvoering en haltering van de Zuidtangent (oost-west);
· Eventuele doortrekking van de Noord-Zuidlijn / Amstelveenlijn (noord-
zuid)
· Het aantal OV-knooppunten en locatie daarvan, waaronder het
mogelijke knooppunt op de kruising van de Zuidtangent en de mogelijk
doorgetrokken Noord-Zuidlijn / Amstelveenlijn.
Aangezien het overleg nog in volle gang is en een aantal zaken nog moet worden
uitgezocht kan ik nog niets zeggen over de resultaten.

1 Nederlands Dagblad, 24 februari 2009
2 College B&W Amstelveen, 13 maart 2009
3 Kamerstuk 31 700 A, nr. 53
a

Pagina 1 van 3

3. Is het waar dat de OV-tunnel voor de Zuidtangent geen onderdeel meer
Datum
uitmaakt van de plannen? Zo ja, wat zijn hiervoor de redenen en waarom is de

Kamer hierover nog niet geïnformeerd? Ons kenmerk
VENW/DGMO-2009/2594
3. Ja, dat klopt. Hierover is de Tweede Kamer geïnformeerd bij brief van 12
december 20084. Daarbij zijn de antwoorden op de vragen 21 en 22 van belang.
In het antwoord op vraag 22 wordt ingegaan op de overwegingen. Deze zijn:
· De hoge kosten variërend tussen 95 en 145 miljoen (afhankelijk
van de te kiezen variant), in relatie tot het beperkte gebruik en de
beperkt te realiseren reistijdwinst.
· De onzekerheid of en wanneer een vertramming van de Zuidtangent
aan de orde is.
· Extra ruimtebeslag, waardoor sloop van bestaande bebouwing nabij het
Oude Dorp van Amstelveen noodzakelijk wordt. Hiervoor is onvoldoende
draagvlak in de gemeente Amstelveen.
· Door extra ruimtebeslag en tunnelveiligheid wordt de beschikbare
ruimte voor stedelijke ontwikkeling van de A9-zone beperkt.

4. Deelt u de mening van het college van B&W van Amstelveen dat er in ieder
geval een goede investering in het openbaar vervoer gedaan moet worden bij de
bouw van de A9-tunnel?

4. Ik ben van mening dat er met de uitbreiding en ondertunneling van de A9 en
de gebiedsontwikkeling kansen ontstaan om het OV-netwerk in Amstelveen
verder te optimaliseren. Dat is echter wel mede afhankelijk van de verdere
ontwikkelingen rond de mogelijke doortrekking van de Noord-Zuidlijn /
Amstelveenlijn. Zoals bij het antwoord op vraag 2 aangegeven, zijn wij hierover in
gesprek met de regio. Dat betekent echter niet dat er een onlosmakelijk verband
bestaat tussen investeren in de uitbreiding en ondertunneling van de A9 en
investeren in het openbaar vervoer.

5. Deelt u de mening dat een toekomstvaste oplossing voor het hoogwaardig
openbaar vervoer in Amstelveen noodzakelijk is voor zowel de oost-west-
verbinding met de Zuidtangent als de noord-zuid-verbinding via de Amstelveenlijn
(al dan niet gekoppeld aan de Noord-Zuidlijn) en dat er in Amstelveen een
volwaardig OV-knooppunt moet komen waar deze lijnen samen komen?

5. Ik ben van mening dat de regio het voortouw moet hebben bij het ontwikkelen
van hoogwaardig lokaal en regionaal openbaar vervoer, waarbij de oost-west-
verbinding met de Zuidtangent, de noord-zuid-verbinding via de Amstelveenlijn
en de verknoping van deze verbindingen een rol spelen. Het ministerie werkt mee
wanneer de regio daarom verzoekt om zo de ontwikkeling van hoogwaardig
openbaar vervoer te stimuleren. Zie ook de antwoorden op de vragen 2 en 4.

6. Deelt u de mening dat het laten rijden van bussen van de Zuidtangent over de
vluchtstrook van de A9 geen toekomstvaste optie is, aangezien "vertramming"dan
niet mogelijk is?

4 Kamerstuk 31 089, nr. 24
Pagina 2 van 3

6. Nee, die mening deel ik niet. Indertijd is er voor gekozen bij de lijnvoering van
Datum
de Zuidtangent-oost gebruik te maken van de A9. Daarmee is er expliciet voor

gekozen een mogelijke toekomstige vertramming in de nu te realiseren tunnel uit Ons kenmerk
te sluiten. Het succes van de Zuidtangent in zijn huidige hoedanigheid laat zien VENW/DGMO-2009/2594
dat hoogwaardig openbaar vervoer goed mogelijk is met bussen.

7. Wat betekent een vrijliggend bovengronds tracé door Amstelveen, aansluitend
op de busbaan bij Schiphol-Noord, voor de reistijd ten opzichte van de reistijd via
een OV-tunnel en hoe verhouden de kosten van de beide alternatieven zich tot
elkaar?

7. De reistijden van de Zuidtangent via een bovengronds tracé en via een OV-
tunnel zullen nauwelijks van elkaar verschillen. De verschillen in reistijden worden
veel sterker bepaald door het aantal haltes. Momenteel zijn dit er twee in
Amstelveen, te weten het busstation Amstelveen en Oranjebaan. Dit aantal kan
worden behouden bij een bovengronds tracé. Als gekozen wordt voor een OV-
tunnel ligt het in de rede Amstelveen via één halte aan te doen, te weten op de
kruising van de A9 met de Beneluxbaan. Zoals aangegeven in het antwoord op
vraag 3 zijn de kosten van de OV-tunnel (tussen de 95 en 145 miljoen)
aanzienlijk hoger dan de kosten van een bovengronds tracé.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

J.C. Huizinga-Heringa

Pagina 3 van 3