CNV Onderwijs

2 juli 2009

Commerciële uitwassen in het onderwijs ongewenst

Categorie: Algemeen nieuws, Nieuws CNV Onderwijs

Onder het mom van lessen over persoonlijke hygiëne, reclame maken voor een bepaald merk deodorant. Het lijkt ondenkbaar, maar het gebeurt. Communicatiebureau Remedica biedt scholen gratis gastlessen aan die worden gesponsord door grote bedrijven als Unilever en Yakult.

Voor scholen zouden de lessen een manier zijn om het verplichte aantal lesuren te halen. Zo zou Scholengemeenschap Trevianum in Sittard het afgelopen schooljaar gebruik hebben gemaakt van de gratis gesponsorde gastlessen tijdens de biologielessen in het eerste of tweede schooljaar.

Michel Rog, voorzitter van CNV Onderwijs acht zo'n ontwikkeling zeer ongewenst: `Alle onderwijsorganisaties hebben enige tijd geleden een overeenkomst over sponsoring getekend. Het verstrekken van eenzijdige informatie door producenten van producten, moet gerekend worden tot ongewenst uitwassen.'


---