Benzineprijzen in Nederland vergelijkbaar met omringende landen

03/07/2009 10:00

ECORYS Nederland BV

De benzineprijzen in Nederland wijken nauwelijks af van die in België en Frankrijk. Duitsland is tussen de 2 en 4 cent per liter goedkoper, afhankelijk van de locatie van de benzinepomp. Belangrijkste verklaring voor dit prijsverschil is de gemiddeld hogere verkoop per station in Duitsland. Dit resultaat geldt alleen voor de kale prijzen, dat wil zeggen prijzen exclusief heffingen, accijnzen en BTW. Dit blijkt uit onderzoek dat ECORYS heeft uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken.

In alle onderzochte landen liggen de kale prijzen op het hoofdwegennet hoger dan op het onderliggende wegennet. De benzineprijs is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de locatie, het totaal aantal verkochte liters brandstof per jaar per station, de samenstelling van de benzine en eventuele extra diensten die worden geboden (autowasstraat, winkel). Tenslotte zijn concurrentie en overheidsbeleid mede van invloed op prijsverhoudingen. Uit het onderzoek blijkt dat in alle landen de markt in zekere mate gebrekkig werkt en dat overheidsbeleid hierbij een rol speelt.

De aanleiding van het onderzoek van ECORYS wordt gevormd door de zorgen van de Tweede Kamer over de benzineprijzen, in het bijzonder langs het hoofdwegennet. Deze zorgen hebben zich onder meer vertaald in een tweetal moties van Tweede Kamerleden Ten Hoopen en Hofstra (resp. het CDA en VVD). De Minister van Economische Zaken heeft toegezegd onderzoek uit te zetten om meer inzicht te krijgen op de hoogte en totstandkoming van benzineprijzen.

De factoren die in andere landen een drukkend effect op de prijs hebben, zijn niet eenvoudig door beleid af te dwingen in Nederland. Bijvoorbeeld is het verlagen van toetredingsbarrières gezien de ruimtelijke ordening niet evident en lijkt voor de in Frankrijk populaire 'hypermarchés' geen groot maatschappelijk draagvlak. ECORYS concludeert dat de situatie in Nederland niet simpel veranderd kan worden zonder effecten te genereren op andere beleidsterreinen.

Evenwel is het aannemelijk dat er nog margeruimte zit op het hoofdwegennet in Nederland. Zoals te

verwachten, zit deze ruimte vooral bij stations waar relatief weinig concurrenten in de buurt zitten. Voor dergelijke locaties kan de concurrentiedruk mogelijk nog versterkt worden. Niet alleen de exploitanten en oliemaatschappijen profiteren van gunstig gelegen locaties. De overheid roomt immers een deel van de winsten af in de vorm van hogere veilingopbrengsten en huurprijzen.

De resultaten uit het door ECORYS uitgevoerde onderzoek zijn vergelijkbaar met recente bevindingen van de Europese Commissie (Oil Bulletin), maar wijken af van eerdere bevindingen van het Oil Bulletin.

EINDE PERSBERICHT


-.-.-.-.-

Over ECORYS

ECORYS is een vooraanstaande, internationale onderzoeks- en adviesorganisatie die al 80 jaar succesvol werkt aan innovatieve oplossingen op het gebied van economische, ruimtelijke en sociale ontwikkeling. Wij leveren effectieve oplossingen voor opdrachtgevers in de publieke en private sector. Onze experts staan voor persoonlijke service en denken op betrokken wijze mee met de klant. ECORYS Nederland biedt op maat gesneden oplossingen, gebaseerd op gedegen onderzoek en brede, actuele marktkennis. Hierdoor plaatsen wij uitdagingen in de juiste context en bieden wij treffende totaaloplossingen. Zo geven wij invulling aan sound analysis, inspiring ideas.

Ongeveer 600 medewerkers werken vanuit 21 vestigingen in 11 landen aan projecten binnen de kennisgebieden Economie & Concurrentiekracht, Regio's, Steden & Vastgoed, Transport, Mobiliteit & Infrastructuur, en Sociaal Beleid & Bestuur. De dienstverlening van ECORYS beslaat de gehele beleidscyclus: Onderzoek & Beleidsadvies, Institutionele & Capaciteitsontwikkeling, Programmamanagement & -Realisatie, Financiering & Communicatie, en Monitoring & Evaluatie.

ECORYS Nederland

ECORYS viert in 2009 zijn 80-jarig bestaan. ECORYS Nederland is ontstaan na een fusie tussen NEI (Nederlands Economisch Instituut) en Kolpron in 1999. Hiernaast maken ook AVM, Bureau DAM, Rutten Communicatieadvies, Logion en MERC deel uit van ECORYS Nederland. Vanuit ons hoofdkantoor in Rotterdam en twee vestigingen in Amsterdam, werken circa 270 medewerkers aan opdrachten op het gebied van economische, sociale en ruimtelijke ontwikkeling in binnen- en buitenland. ECORYS Nederland is onafhankelijk: de aandelen zijn in bezit van medewerkers en de Stichting NEI.





http://www.ecorys.nl

http://www.ecorys.nl