Ingezonden persbericht


Remco Prins wint PIM Marketing Wetenschapsprijs 2009

Diemen, 6 juli 2009

De jury van de PIM Marketing Wetenschapsprijs heeft de winnaar van de Marketing Wetenschapsprijs 2009 bekendgemaakt. De Nederlandse prijs voor marketingwetenschap is gewonnen door Remco Prins van de Erasmus Universiteit Rotterdam met het proefschrift 'Modelling consumer adoption and usage of value added mobile services'. Het proefschrift had de hoogste gemiddelde score op de beoordelingscriteria wetenschappelijk niveau, toegevoegde waarde voor het marketing vakgebied, praktische toepasbaarheid en opbouw, structuur en toegankelijkheid. Andere genomineerden waren Jia Liu met 'Brand and Automaticity' en Joseph Arts met 'New product adoption and diffusion'.

Het proefschrift van Prins gaat over gaat o.a. over het effect van marketing en direct marketing op de adoptie van nieuwe mobiele diensten. De invloed van massamarketing op loyale klanten en de invloed van culurele waarden op de adoptie van mobiele diensten. Tot slot bevat het proefschrift praktische handvatten ten aanzien van product introducties.

De jury was zowel onder de indruk van het wetenschappelijk niveau als de praktische toepasbaarheid van het werk van Prins. Juryvoorzitter Hans Molenaar: "Adoptie en gebruik van producten is een onderwerp waar veel marketeers hun hoofd over breken. Wij hopen dat dit proefschrift een bijdrage zal leveren aan het verbeteren van productintroducties.

Het zou ook mooi zijn als dit proefschrift organisaties stimuleert om interactie te zoeken met universiteiten, kennis te nemen van wetenschappelijk werk en bereid zijn mee te werken aan toekomstig wetenschappelijk marketingonderzoek."

Jury

De onafhankelijke jury van de Marketing Wetenschapsprijs 2009 wordt voorgezeten door Drs. Hans Molenaar, voorzitter Platform Innovatie in Marketing. De overige juryleden zijn:
* Prof.dr. Tammo Bijmolt (Hoogleraar Marketing Rijksuniversiteit Groningen);
* Prof.dr. Ruud Frambach (Hoogleraar Marketing Vrije Universiteit Amsterdam);
* Dhr. Martin Hermsen (partner Accenture);
* Ruud Polman (Directeur Marketing en Communicatie Randstad);
* Fred Westerop (Sales Manager Aprimo)

* Ing. Bjørn Hascher (Uitgever ITcommercie);
* Dhr. Luuk Ros (Hoofdredacteur Marketing Tribune);
* Dhr. Theo van Vugt (Hoofdredacteur Tijdschrift voor Marketing).

Over Marketing Wetenschapsprijs

Het is de vijfde keer dat de Marketing Wetenschapsprijs wordt uitgereikt. Robert Rooderkerk ontving de prijs vorig jaar voor zijn proefschrift over zijn methode waarmee op basis van consumenten keuzegedrag zowel fabrikanten als retailers een maximaal resultaat kunnen behalen.

Ralf van der Lans ontving in 2007 de prijs met zijn proefschrift "Brand Search", een proefschrift over het zoekgedrag naar merken in supermarkten. Sandra Streukens ontving de Marketing Wetenschapsprijs 2006 met haar proefschrift 'Return on services', over de financiële oplossingen (ROI) van verbetering van klanttevredenheid. In 2005 werd de prijs voor het eerst uitgereikt aan Jorna Leenheer met haar proefschrift 'The adoption and Effectiveness of Loyalty Programs in Retailing', een proefschrift over loyaltyprogramma's in de retailsector

.

Naast het wetenschappelijke niveau is het belangrijkste criterium voor de Marketing Wetenschapsprijs 2008 de mate waarin de wetenschapper erin is geslaagd vernieuwende inzichten in het marketingvakgebied weer te geven die voor de praktijk waardevol kunnen zijn. Om de kwaliteit van het marketingvak te verbeteren, streven Accenture, Aprimo en PIM met de Marketing Wetenschapsprijs naar het bevorderen van de interactie tussen marketingwetenschap en het bedrijfsleven. De Nederlandse marketingwetenschap staat internationaal gezien na de VS op de tweede plaats.

Over Accenture

Accenture is een bedrijf dat zich wereldwijd bezig houdt met management consulting, technology services en outsourcing. Wij werken met onze klanten samen om hen te helpen hun ambities te realiseren en tastbaar resultaat te leveren. Dankzij diepgaande kennis van de markt, een wereldwijd netwerk én bewezen ervaring in consulting, technology en outsourcing, kan Accenture de juiste mensen, vaardigheden en technologieën inzetten. Circa 187.000 Accenture medewerkers, waarvan ruim 2600 in Nederland, helpen klanten in 120 landen high-performance organisaties te worden. De mondiale omzet over het fiscale jaar dat eindigde op 31 augustus 2008, bedroeg 23,39 miljard Amerikaanse dollar.

Over Aprimo
Aprimo is een toonaangevende leverancier van marketingsoftware en -diensten die de productiviteit en het functioneren van marketingorganisaties verbeteren. Voor meer informatie: www.aprimo.nl

Over PIM
Het Platform Innovatie in Marketing (PIM) is een vereniging met als doel het innoveren van het commerciële vakgebied en het delen en verspreiden van kennis die leidt tot het vergroten van de marketing- en verkoopeffectiviteit. Voor meer informatie: www.pimonline.nl.



Ingezonden persbericht