Werkgeversvereniging Facilitaire Callcenters

Opta: Pretium moet stoppen met misbruik naam

Maandag 06 juli 2009

Telecombedrijf Pretium moet stoppen met het misbruiken van de goede naam en reputatie van Opta, zo eist de telecomtoezichthouder.

Donderdag diende een kort geding voor de rechtbank in Haarlem. Volgens Opta had een callcentermedewerker bij de werving van klanten voor Pretium de indruk gewekt dat het telecombedrijf met goedkeuring of in opdracht van de toezichthouder belt. Naar aanleiding van een tv-uitzending van Tros Radar hierover op 29 september had OPTA op 2 oktober vorig jaar Pretium gesommeerd te stoppen met deze manier van werven.

Pretium liet weten hieraan gehoor te zullen geven, maar volgens Opta waren in een uitzending van Vara Kassa van 4 april opnieuw soortgelijke gesprekken te horen van een callcentermedewerker. Die zou een potentiële klant hebben 'misleid' door deze voor te houden dat de telecomtoezichthouder aan Pretium toestemming zou hebben gegeven om de telefoontarieven te verlagen.

De waakhond stelt dat de consument moet weten dat de toezichthouder geen bemoeienis heeft met deze verkooppraktijken van Pretium. Als Pretium doorgaat met het misbruiken van de naam eist de toezichthouder 30.000 euro per overtreding met een maximum van 400.000 euro. Ook wil Opta dat Pretium een rectificatie plaatst in een landelijk dagblad.

De voorzieningenrechter doet vermoedelijk uitspraak op 16 juli.

Bron: ANP.