Gemeente Haaren


tevredenheid cliënten Wmo

Grote tevredenheid cliënten Wmo

De cliënten van de Wmo, de Wet maatschappelijke ondersteuning, zijn tevreden over de wijze waarop de gemeente Haaren ondersteuning biedt. Deze ondersteuning verschilt van persoon tot persoon. Ook de aard van de ondersteuning kan verschillen. Soms is hulp in de huishouding nodig, een kleine verbouwing van de woning of wil de cliënt een scootmobiel of rolstoel.

Zo krijgt de aanvraagprocedure een 7,1 als rapportcijfer. De hulp bij het huishouden scoort een 8. De andere voorzieningen worden met een 7.4 beoordeeld. Daarbij gaat het om bijvoorbeeld een scootmobiel, rolstoel of een aanpassing van de woning.

Het collectief vraagafhankelijk vervoer krijgt van de Wmo-cliënten een 6,5.

Het onderzoek

Dit zijn de resultaten van een onderzoek dat de gemeente door het onafhankelijke onderzoek- en adviesbureau SGBO begin 2008 heeft laten uitvoeren. De gemeente vindt het belangrijk om te weten wat mensen van de ondersteuning vinden.

Ruim 400 willekeurig gekozen cliënten kregen een vragenlijst in de bus. Zo'n 56% hebben gereageerd en de vragenlijsten teruggestuurd.

In het rapport worden de resultaten vergeleken met het gemiddelde van de 236 deelnemende gemeenten. Dit is de referentiegroep.

Op de meeste onderdelen van de Wmo liggen de resultaten van de gemeente Haaren dichtbij de resultaten van de referentiegroep.

Plus en min

Op de volgende onderdelen scoort de gemeente Haaren beter dan de referentiegroep:


- telefonische bereikbaar van de zorgaanbieder


- vervanging van de hulp als de zorgverlener ziek is


- wisseling van de medewerkers hulp bij het huishouden


- tevredenheid over de scootmobiel


- contact met de centrale van PZN voor de Regiotaxi.

Maar er zijn ook altijd punten die verbeterd kunnen worden. Dat geldt bijvoorbeeld voor de wachttijd tussen de toekenning van een voorziening( is de beschikking) en het daadwerkelijk ontvangen van de voorziening. Ook over de omrijtijden en de wachttijden van de Regiotaxi zijn veel mensen ontevreden. Maar dit is een gevolg van het systeem van collectief vervoer. Ook de tevredenheid over de woonvoorziening is in de gemeente Haaren lager dan de referentiegroep.

Ter inzage

Wilt u meer weten over de resultaten van het onderzoek? Het rapport Tevredenheid cliënten Wmo kunt u downloaden op onze website www.haaren.nl

Ook kunt u het inzien in het gemeentehuis in Haaren bij de receptie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Stèphanie Lalihatu, beleidsmedewerker Sociale Zaken, telefoonnummer (0411) 65 59 11.

Terug naar boven