Gemeente Haaren
tevredenheid cliënten Wmo
Grote tevredenheid cliënten Wmo
De cliënten van de Wmo, de Wet maatschappelijke ondersteuning, zijn
tevreden over de wijze waarop de gemeente Haaren ondersteuning biedt.
Deze ondersteuning verschilt van persoon tot persoon. Ook de aard van
de ondersteuning kan verschillen. Soms is hulp in de huishouding
nodig, een kleine verbouwing van de woning of wil de cliënt een
scootmobiel of rolstoel.
Zo krijgt de aanvraagprocedure een 7,1 als rapportcijfer. De hulp bij
het huishouden scoort een 8. De andere voorzieningen worden met een
7.4 beoordeeld. Daarbij gaat het om bijvoorbeeld een scootmobiel,
rolstoel of een aanpassing van de woning.
Het collectief vraagafhankelijk vervoer krijgt van de Wmo-cliënten een
6,5.
Het onderzoek
Dit zijn de resultaten van een onderzoek dat de gemeente door het
onafhankelijke onderzoek- en adviesbureau SGBO begin 2008 heeft laten
uitvoeren. De gemeente vindt het belangrijk om te weten wat mensen van
de ondersteuning vinden.
Ruim 400 willekeurig gekozen cliënten kregen een vragenlijst in de
bus. Zo'n 56% hebben gereageerd en de vragenlijsten teruggestuurd.
In het rapport worden de resultaten vergeleken met het gemiddelde van
de 236 deelnemende gemeenten. Dit is de referentiegroep.
Op de meeste onderdelen van de Wmo liggen de resultaten van de
gemeente Haaren dichtbij de resultaten van de referentiegroep.
Plus en min
Op de volgende onderdelen scoort de gemeente Haaren beter dan de
referentiegroep:
- telefonische bereikbaar van de zorgaanbieder
- vervanging van de hulp als de zorgverlener ziek is
- wisseling van de medewerkers hulp bij het huishouden
- tevredenheid over de scootmobiel
- contact met de centrale van PZN voor de Regiotaxi.
Maar er zijn ook altijd punten die verbeterd kunnen worden. Dat geldt
bijvoorbeeld voor de wachttijd tussen de toekenning van een
voorziening( is de beschikking) en het daadwerkelijk ontvangen van de
voorziening. Ook over de omrijtijden en de wachttijden van de
Regiotaxi zijn veel mensen ontevreden. Maar dit is een gevolg van het
systeem van collectief vervoer. Ook de tevredenheid over de
woonvoorziening is in de gemeente Haaren lager dan de referentiegroep.
Ter inzage
Wilt u meer weten over de resultaten van het onderzoek? Het rapport
Tevredenheid cliënten Wmo kunt u downloaden op onze website
www.haaren.nl
Ook kunt u het inzien in het gemeentehuis in Haaren bij de receptie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Stèphanie Lalihatu,
beleidsmedewerker Sociale Zaken, telefoonnummer (0411) 65 59 11.
Terug naar boven