Gemeente Kollumerland

PB 28/2009 Wmo-cliënten Kollumerland c.a. tevreden over dienstverlening

Kollum, 6 juli 2009

Cliënten en aanvragers van hulp bij het huishouden en andere voorzieningen voor gehandicapten in de gemeente Kollumerland c.a. zijn tevreden over de dienstverlening. Dit blijkt uit een onderzoek dat SGBO in opdracht van de gemeente heeft gehouden.

De geënquêteerde burgers geven de voorziening âhulp bij het huishoudenâ een 8,1 (landelijk komt dit cijfer uit op een 7,9). Het rapportcijfer voor hulpmiddelen, zoals rolstoelen, scootermobielen en woonvoorzieningen, bedraagt een 7,8 (landelijk 7,4). De gemeentelijke service bij de aanvraagprocedure is een 7,5. Ook hier is er sprake van een iets hoger cijfer dan het landelijk gemiddelde van 7,2.

Ook hebben de ondervraagden aangegeven zeer tevreden te zijn over de dienstverlening van de drie in de gemeente functionerende thuiszorginstellingen: Thuiszorg Het Friese Land, Zorggroep Noorderbreedte en Thuiszorg Zuidwest Friesland. Bovendien scoort de inzet van de medewerkers een hoge tevredenheid.

Opvallend is daarnaast het hoge cijfer 7,6 dat wordt gegeven voor het collectieve vervoer dat namens de gemeente wordt uitgevoerd door Taxicentrale Waaksma B.V. te Kootstertille. Het landelijk gemiddelde is 6,7.

Mooie resultaten voor de medewerkers van de cluster Wmo van de gemeente en de diverse gecontracteerde dienstverleners. Uiteraard zijn er ook verbeterpunten gesignaleerd. Het duurt bijvoorbeeld nog te lang dat na toekenning de voorziening wordt geleverd. En hoewel de naamsbekendheid en bereikbaarheid van de Wmo-adviesraad zijn toegenomen en beter scoort dan het landelijk gemiddelde, kan ook dit nog worden verbeterd. Een ander aandachtspunt is het vervangen van het huishoudelijk personeel bij afwezigheid.Â
Aan de genoemde punten wordt de komende tijd de nodige aandacht besteed.


---

********************************
Gemeente Kollumerland c.a., Postbus 13, 9290 AA / Van Limburg Stirumweg 18, 9291 KB Kollum.