PB 28/2009 Wmo-cliënten Kollumerland c.a. tevreden over dienstverlening
Kollum, 6 juli 2009
Cliënten en aanvragers van hulp bij het huishouden en andere
voorzieningen voor gehandicapten in de gemeente Kollumerland c.a. zijn
tevreden over de dienstverlening. Dit blijkt uit een onderzoek dat
SGBO in opdracht van de gemeente heeft gehouden.
De geënquêteerde burgers geven de voorziening âhulp bij het
huishoudenâ een 8,1 (landelijk komt dit cijfer uit op een 7,9). Het
rapportcijfer voor hulpmiddelen, zoals rolstoelen, scootermobielen en
woonvoorzieningen, bedraagt een 7,8 (landelijk 7,4). De gemeentelijke
service bij de aanvraagprocedure is een 7,5. Ook hier is er sprake van
een iets hoger cijfer dan het landelijk gemiddelde van 7,2.
Ook hebben de ondervraagden aangegeven zeer tevreden te zijn over de
dienstverlening van de drie in de gemeente functionerende
thuiszorginstellingen: Thuiszorg Het Friese Land, Zorggroep
Noorderbreedte en Thuiszorg Zuidwest Friesland. Bovendien scoort de
inzet van de medewerkers een hoge tevredenheid.
Opvallend is daarnaast het hoge cijfer 7,6 dat wordt gegeven voor het
collectieve vervoer dat namens de gemeente wordt uitgevoerd door
Taxicentrale Waaksma B.V. te Kootstertille. Het landelijk gemiddelde
is 6,7.
Mooie resultaten voor de medewerkers van de cluster Wmo van de
gemeente en de diverse gecontracteerde dienstverleners. Uiteraard zijn
er ook verbeterpunten gesignaleerd. Het duurt bijvoorbeeld nog te lang
dat na toekenning de voorziening wordt geleverd. En hoewel de
naamsbekendheid en bereikbaarheid van de Wmo-adviesraad zijn
toegenomen en beter scoort dan het landelijk gemiddelde, kan ook dit
nog worden verbeterd. Een ander aandachtspunt is het vervangen van het
huishoudelijk personeel bij afwezigheid.Â
Aan de genoemde punten wordt de komende tijd de nodige aandacht
besteed.
---
********************************
Gemeente Kollumerland c.a., Postbus 13, 9290 AA / Van Limburg
Stirumweg 18, 9291 KB Kollum.
Gemeente Kollumerland