NEPADVOCATEN MAKEN STEEDS VAKER SLACHTOFFERS (07-07-2009)
Nepadvocaten maken steeds vaker slachtoffers. Ze kiezen feilloos
kwetsbare `cliënten' zonder argwaan - om die grof op te lichten. In
het Parool en op de website van Elsevier vandaag een interview met de
rechercheafdeling die onderzoek deed naar nepadvocaat Jonathan T., die
onlangs 3,5 jaar cel kreeg opgelegd. Zij geven ook tips waar u op kunt
letten om niet in handen van een nepadvocaat te vallen.
De Amsterdamse rechtbank veroordeelde Jonathan T. voor oplichting,
verduistering, valsheid in geschrift en witwassen. Zijn zaak kreeg
vooral veel aandacht omdat hij weduwe Anita Schuts van de vermoorde
vastgoedbaron Willem Endstra voor zeven ton had opgelicht, plus
mogelijk nog enkele andere bekenden uit `de bladen' zoals Viola Holt,
die echter geen aangifte deden. Naast de min of meer bekende
Nederlanders maakte T. echter ook een reeks minderbedeelde
slachtoffers.
Privérekeningen
Gedurende het onderzoek zag het team van de financiële recherche 1,1
miljoen euro gestort worden op T.'s rekeningen. Hij had zijn
`cliënten' voorgespiegeld dat het zijn advocatenrekeningen voor
`derdengelden' betrof, terwijl het privérekeningen waren. Van 97
procent van al dat geld kon de recherche aantonen dat T. het `uit
misdrijven had verkregen'.
Misbruik van vertrouwen
De rechtbank oordeelde dat T. `op schandelijke wijze misbruik heeft
gemaakt van het vertrouwen' van de slachtoffers die hij had ingepalmd,
`waarbij hij zeer geraffineerd te werk ging'. Het vonnis: "Hij spon
zijn cliënten een web van halve waarheden en leugens voor. Hij heeft
daarbij ook niet geschuwd zijn eigen familie (zijn 85-jarige moeder en
indirect ook zijn zuster) financieel op te lichten."
De rechtbank schetst T. als een `pathologische leugenaar' die zijn
`klanten' via `listige kunstgrepen' aanzette tot betalingen die hij
vervolgens stelselmatig wegsluisde of voor eigen gebruik opnam. Zelfs
zijn vriendin hield hij lang in de waan dat hij een heel goede baan
had na een gedegen opleiding; terwijl de recherche behalve een
havo-diploma weinig terugvond.
Poenige levensstijl
Al het achterover gedrukte geld joeg T. er met zijn poenige
levensstijl doorheen. Hij woonde mooi, had een enorme garderobe, reed
dure auto's en droeg dito horloges. De rechtbank verklaarde twee
panden, een Audi A6 Quattro en een Jaeger-LeCoultre-horloge verbeurd.
"Je kon hem bij wijze van spreken zien wandelen door de PC Hooftstraat
en de Leidsestraat. Twintig minuten nadat hij in de ene winkel fors
had afgerekend, pinde hij alweer een flink bedrag in een winkel even
verderop," zegt financieel rechercheur Michiel Princen, die van het
begin tot het eind bij het onderzoek naar de nepadvocaat betrokken
was.
Juiste feestjes afstruinen
De aanpak van T. is typerend voor die van de nepadvocaat: hij struinde
de juiste feestjes af en liet zich via via aanbevelen. Hij wist
haarfijn de slachtoffers te kiezen die in een kwetsbare positie zaten
en die juist door de problemen waarvoor ze juridische bijstand
zochten, in een isolement verkeerden. "Behalve de weduwe Endstra had
hij een bijstandsmoeder onder zijn slachtoffers, verwikkeld in een
boedelscheiding met haar ex-partner, en een uitkeringsgerechtigde die
hij had beloofd dat hij diens lage uitkering zou vermeerderen als hij
die maar stortte op zijn rekening," zegt rechercheur Princen. "Er zat
een slager onder de getroffenen, een bloemist en een taxibedrijf.
Zoals vaker gebeurt bij nepadvocaten, ging het om echt schrijnende
zaken. Een slachtoffer dat aangifte kwam doen, zat er over in of hij
de parkeermeter wel kon betalen."
Neus voor kwetsbare slachtoffers
De veronderstelling dat slachtoffers van nepadvocaten dom of op zijn
minst erg onvoorzichtig zijn, verdient nuance, vindt Princen. "Echt
niet iedereen is op zijn achterhoofd gevallen. Oplichters hebben nu
eenmaal een neus voor kwetsbare slachtoffers. Ze schuiven knus aan de
keukentafel aan of ontvangen in een hotelbar. Ze verdiepen zich in het
privé-leven van hun slachtoffer en overtuigen de `cliënt' er van veel
goedkoper en efficiënter te kunnen werken omdat ze er geen duur
kantoor op nahouden - wat alle alarmbellen juist zou moeten laten
rinkelen."
Juridisch jargon
Door hun taalgebruik te doorspekken met juridisch jargon - of wat
daarvoor moet doorgaan - poseren de nepadvocaten zich als
doorgewinterde juristen. Princen: "Ook bij serieuze, grote bedrijven
praat zo'n nepadvocaat zich soms naar binnen. De hele presentatie en
dat jargon lijkt blijkbaar heel betrouwbaar. De regel zou moeten zijn
dat je nooit betaalt als je niet weet wat iemand precies voor je gaat
doen."
Tips bij zoeken advocaat
Om potentiële nieuwe slachtoffers te behoeden voor de
nepadvocaten, heeft de financieel economische recherche een lijst
opgesteld met tips voor wie een advocaat zoekt. "Eenvoudige
voorzorgsmaatregelen kunnen veel leed voorkomen. Behalve al dat geld
dat mensen kwijtraken, heeft het ook nog eens een enorme emotionele
impact als mensen zijn belazerd en getild door iemand van wie ze
dachten dat het een vriend was." De aanbevelingen hebben vooral
betrekking op personen die zeggen advocaat te zijn en zeggen alleen te
werken, zeker als u hem bijvoorbeeld uitsluitend in hotelbars ontmoet
en nooit op een kantoor.
* U kunt checken of iemand die zegt advocaat is, dat ook echt is.
Kijk op het register van de Orde van Advocaten via
www.alleadvocaten.nl. Als uw zogenaamde advocaat daar niet op
staat, beeindig dan onmiddellijk de relatie, ongeacht de uitleg
die uw (nep)advocaat aan u geeft.
* Een nepadvocaat is niets meer of minder dan een oplichter.
Oplichters hebben overal een plausibel klinkende verklaring voor.
In werkelijkheid repareren ze de ene leugen met de andere.
* Kijk ook in andere openbare bronnen, Google, Kamer van Koophandel,
etcetera.
* Onderdruk nooit uw eigen twijfels. Als u de zogenaamde advocaat
alleen via een mobiel nummer, via een postbus-adres of een
e-mailadres kunt benaderen, vraag dan ook naar een kantooradres.
* Geef een vreemde niet de volmacht over uw bankrekening.
* Maak niet steeds geld over naar uw zogenaamde advocaat als u niet
exact weet wat hij voor u doet. Maak afspraken over uurtarief,
facturen.
* Laat u niet afschepen met juridisch jargon dat u niet begrijpt.
Vraag om uitleg, u betaalt er tenslotte voor. Jargon kan een truc
zijn om vertrouwen te winnen en de klant onwetend te houden.
* Vraag om kopietjes van belangrijke in- en uitgaande brieven, zorg
dat u op de hoogte blijft in uw eigen zaak.
* Laat geen geld via een derdengeldrekening lopen als het geld ook
gewoon rechtstreeks naar uzelf kan worden geboekt.
____________________
Politie Amsterdam-Amstelland