Provincie Flevoland

Flevoland blij met verbetering knooppunt Hoevelaken

De provincie Flevoland is blij met de keuze van minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat voor het zogenaamde
voorkeursalternatief voor het oplossen van de verkeersproblemen bij het knooppunt Hoevelaken. Verbreding van de wegvlakken en de aanleg van fly-overs zullen zorgen voor de benodigde extracapaciteit voor de verkeersafhandeling. Harry Dijksma gedeputeerde van Wegen, verkeer en vervoer: "Verwacht wordt dat daardoor het sluipverkeer via de Gooise weg zal afnemen. Dit verkeer is vanaf 2000 met zo'n 50 % toegenomen."

Voor Flevoland is vooral van belang de uitbreiding van de wegvakken ten noorden (A28) en ten westen (A1) van Hoevelaken tot resp. 2x3 en 2x4 (nu beide 2x2). Het voorkeursalternatief maakt voor Flevoland een einde aan de stroom van sluipverkeer door deze provincie tussen de A28 bij Harderwijk en Nijkerk enerzijds en de Stichtse brug en Hollandse brug anderzijds. Flevoland juicht de uitvoering van deze maatregelen dan ook toe.

De oplossing die voor Hoevelaken wordt geschetst werkt alleen als ook de hele A1 tussen Bunschoten en Eemnes wordt verdubbeld. De besluitvorming daarover loopt via de Planstudie A1 Hoevelaken-Eemnes. Deze Planstudie is evenals die voor Hoevelaken onderdeel van het project Verder.

De oostelijke ontsluiting van Almere over de weg vindt plaats via de provinciale wegen in Flevoland en via de A27. De eerste sluiten bij Nijkerk en Harderwijk aan op de A28, de tweede sluit bij Eemnes aan op de A1. In voorbereiding zijn besluiten over een Schaalsprong van Almere met 60.000 woningen tussen 2010 en 2030. Nu zijn er al knelpunten bij de verkeersafwikkeling op de aangegeven wegen. Effecten van de Schaalsprong op het verkeer zullen zich grotendeels na 2020 voordoen.

Harry Dijksma wil betere afstemming met de provincie Utrecht over de verkeersafwikkeling: "Wij hebben bijvoorbeeld nog geen antwoord op onze vraag, hoe de Schaalsprong bij de verkeersplannen wordt betrokken. Wij hebben destijds het overleg over deze knelpunten opgestart met de provincies Gelderland en Utrecht en willen dit nu voortzetten in een breder kader, de ontsluiting van Flevoland. Daar krijgen we echter niet veel respons op. "

De effecten van de Schaalsprong op de oostelijke ontsluiting van Almere over de weg en met het openbaar vervoer zijn bestudeerd in de Préverkenning AGU (Almere-Gooi-Utrecht) . Een uitwerking vindt nu plaats ten behoeve van de besluitvorming over de Schaalsprong. De uitkomsten van AGU hebben een wisselwerking met de problematiek van Hoevelaken. Dit geldt temeer daar in AGU ook de verkeersproblematiek in 't Gooi wordt bekeken, inclusief de A1. Dit traject van de A1 heeft vanzelfsprekend ook een sterke relatie met de A1 Hoevelaken-Eemnes. Afstemming tussen de projecten AGU en Verder is nodig.