1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2594 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
---
T -
Ons kenmerk
SDG/NW09/862/80008
Uw kenmerk
Datum 7 juli 2009 -
Onderwerp Kamervragen over de positie van de ANWB op de autobergingsmarkt Bijlage(n)
---
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik de vragen die het lid Verdonk op 15 juni 2009 heeft
gesteld over de positie van de ANWB op de autobergingsmarkt.
1. Uit het aanbestedingsreglement van de Stichting Incident Management
Nederland (SIMN) is op te maken dat de ANWB participeert in de SIMN. Kunt
u uiteenzetten wat deze participatie precies inhoudt? Sluit de SIMN ook
namens de ANWB overeenkomsten met autobergingsbedrijven?1
1. Zoals ik in mijn antwoord van 9 maart 2009 en 29 april 2009 op eerdere
vragen van het lid Verdonk heb aangegeven, exploiteert de ANWB een
alarmcentrale en is zij ongevalshulpverlener voor haar leden en klanten. De
ANWB-Alarmcentrale is net als andere alarmcentrales aangesloten bij de
SIMN. Dit betekent dat de ANWB-Alarmcentrale gebruik maakt van de bergers
die de SIMN heeft gecontracteerd voor de afwikkeling van incidenten. In het
kader van de samenwerking binnen SIMN sluit deze stichting ook namens de
ANWB-Alarmcentrale overeenkomsten met bergers.
2. Indien de ANWB dus participeert in de SIMN, is het dan niet te verwachten
dat de bond wordt ingelicht over de overeenkomsten die mede namens de
ANWB met bergers worden gesloten? Is het dan niet aannemelijk dat de
ANWB ook de lijst met de tarieven van bergingsbedrijven kan inzien?
2. De ANWB-alarmcentrale kent, evenals en de andere bij de SIMN aangesloten
alarmcentrales, de door de SIMN gesloten bergingsovereenkomsten. Voor
zover in die overeenkomsten tarieven zijn opgenomen, zijn die de ANWB
uiteraard bekend.
3. Is het waar dat de bergingsbedrijven hun facturen naar de ANWB sturen? Zo
ja, is dan de conclusie dat de ANWB op de hoogte is van de tarieven?
1 Stichting Incident Management Nederland, Aanbestedingsreglement 2010 -
2013
http://www.stichtingimn.nl/aanbesteding/pdf/aanbestedingsreglement_2
010_2013.pdf
a
Pagina 1 van 3
Datum
3. Bergers sturen aan de ANWB-Alarmcentrale hun facturen voor bergingen van 7 juli 2009
personenauto's die verzekerd zijn bij verzekeraars/opdrachtgevers die de Ons kenmerk
ANWB-Alarmcentrale gecontracteerd hebben om als hun alarmcentrale te SDG/NW09/862/80008
fungeren.
De ANWB-Alarmcentrale moet uiteraard de tarieven van die bergers kennen
om de juistheid van de facturen te kunnen beoordelen.
4. Bent u op de hoogte van het feit dat de directeur van Logicx deel uit maakt
van het Managementteam van de ANWB?
4. Ja, ik ben op de hoogte van het feit dat de directeur van Logicx, een
dochtervennootschap van de ANWB, deel uit maakt van één van de
managementteams van de ANWB.
5. Is het waar dat de ANWB uit het bestuur van de SIMN is getreden wegens
belangenverstrengeling?
5. Ja, dat is waar. Toen de ANWB bergingsbedrijven overnam, was dit voor de
ANWB reden terug te treden uit het bestuur van de SIMN. De ANWB-
Alarmcentrale bleef echter aangesloten bij de SIMN, omdat alleen zo
gewaarborgd kon worden dat alle verzekeraars via hun alarmcentrales
aangesloten bleven bij de SIMN en daardoor met hetzelfde netwerk
bergingsbedrijven konden blijven werken.
6. Hoeveel bergingsbedrijven zijn er nu nog actief en hoeveel bedrijven worden
ingeschakeld bij incident management (IM)?
6. Naar inschatting zijn er momenteel circa 160 bedrijven actief, waarvan er
ongeveer 100 door de SIMN zijn gecontracteerd.
7. Bent u van mening dat het verstrekken van extra premies aan bedrijven, die
tegen geoffreerde tarieven in een openbare aanbesteding de aanbesteding
gegund hebben gekregen, concurrentievervalsend is?
7. In het kader van een kortlopende en kleinschalige proef is bezien wat de
effecten zijn van een bonus voor sneller aanrijden dan contractueel is vereist.
Van concurrentievervalsing is in dit geval geen sprake, omdat de bonus alleen
verdiend kon worden door de berger die voor het rayon de beste prijs-
/kwaliteitsverhouding aangeboden heeft en daarop gecontracteerd is. Met
andere woorden: de concurrentiefase was al voorbij toen hij de bonus kon
proberen te verdienen.
8. Deelt u de mening dat het verstrekken van extra premies, als beloning voor
het snel ter plekke zijn van de berger, ertoe kan leiden dat bedrijven zullen
gaan `racen' om de bonus te halen? Denkt u niet dat dit gevaarlijke situaties
kan opleveren?
8. Op basis van de resultaten van de in mijn antwoord op vraag 7 genoemde
proef deel ik de mening dat racen een ongewenst neveneffect kan zijn van
een dergelijk beloningssysteem en dat dit gevaarlijke situaties kan opleveren.
Daarom zal in de komende aanbesteding van het bergingswerk voor de
Pagina 2 van 3
periode 2010-2013 geen bonussysteem worden toegepast. Datum
7 juli 2009
9. Bent u bekend met het feit dat de ANWB vele bergingsopdrachten op het Ons kenmerk
onderliggende wegennet zonder aanbesteding aan haar dochter Logicx SDG/NW09/862/80008
gegund heeft? Bent u bekend met het feit dat de ANWB hiermee tegen de
wens van de Kamer ingaat?
9. Omdat de ANWB geen publiekrechtelijke instelling of overheidsbedrijf is, is zij
vrij om bergingsopdrachten te gunnen.
10. Voor IM meldingen is het Landelijk Centraal Meldpunt (LCM) een extra
tussenstap. Rijkswaterstaat (RWS) beschikt zelf over verkeerscentrales. Is er
tijdwinst te behalen indien deze verkeerscentrales zelf de bergers alarmeren?
Zo nee, waarom niet? Zo ja, bent u bereid hier maatregelen voor te nemen?
10. Neen, er is geen noemenswaardige tijdwinst te behalen wanneer
Rijkswaterstaat zonder tussenkomst van het LCM zelf bergers alarmeert. In
de huidige situatie, waarin ook partijen als politie en Korps Landelijke Politie
Diensten incidenten melden bij het LCM, blijkt het tijdsverloop tussen melding
en inschakeling van een berger minder dan een minuut te zijn. Indien
Rijkswaterstaat zelf bergers zou inschakelen, zou dit afbreuk doen aan het
efficiënte systeem waarbij alle meldingen via het Landelijk Centraal Meldpunt
verlopen.
11. Meet u de tijd die de alarmcentrales nodig hebben voordat er een berger
wordt ingeschakeld? Meet u tevens het daaruit resulterende tijdverlies? Zo ja,
kunt u de Kamer deze cijfers toesturen?
11. De tijd die het LCM na binnenkomst van een melding nodig heeft om een
berger in te zetten wordt gemeten. Hieraan ligt het contract tussen de SIMN
en het LCM ten grondslag. Bovendien laat Rijkswaterstaat ter controle
periodiek onderzoek doen naar die tijd. Het laatst is dat gebeurd in 2004.
Momenteel bereidt Rijkswaterstaat een nieuw onderzoek voor naar de
prestaties. Als wegbeheerder heeft Rijkswaterstaat uiteraard ook in de
dagelijkse praktijk zicht op de afwikkeling van incidenten. Daaruit blijkt niet
dat de landelijk coördinerende rol van het LCM leidt tot onnodig tijdverlies.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 3 van 3
Ministerie van Verkeer en Waterstaat