Ingezonden persbericht



- Persbericht -

Tork onderzoekt dagelijkse hygiëne:
Toiletbezoek: Mannen lezen de krant, vrouwen sms-en

Zeist, 7 juli 2009 - Nederlandse vrouwen hechten meer belang aan persoonlijke hygiëne dan mannen, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van Tork, fabrikant van hygiëneproducten. Zo wassen vrouwen vaker hun handen dan mannen, ook na een toiletbezoek. Tijdens het toiletbezoek lezen mannen graag de krant (47%), terwijl vrouwen liever sms-en (34%). Met het onderzoek naar hygiënegewoonten wil Tork, toonaangevende Europese speler op vlak van persoonlijke hygiëne, bijdragen aan het bespreekbaar maken van hygiëneproblemen.

Uit het onderzoek(1) blijkt dat Nederlandse mannen minder nauwgezet zijn dan vrouwen. Slechts 70% van de mannen wast namelijk hun handen na een toiletbezoek. Dit percentage ligt bij vrouwen aanmerkelijk hoger, namelijk op 84,4%. Ook wassen vrouwen hun handen vaker dan mannen: meer dan 64% van de vrouwelijke respondenten wast meer dan zes maal per dag de handen, vergeleken met 48% van de mannen. Over het algemeen douchen vrouwen ook vaker dan mannen. Ook blijkt dat vrouwen meer en gemakkelijker praten over lichaamsverzorging en hygiënezaken, daar waar mannen dit liever voor zichzelf houden.

Aantrekkelijke hygiëne
Persoonlijke hygiëne speelt ook een rol in hoe aantrekkelijk men het andere geslacht vindt. Volgens een vergelijkbare internationale studie(2) in opdracht van SCA blijkt, dat een man aantrekkelijk is wanneer hij zijn haren kort heeft (89%), zijn nagels geknipt zijn en hij geschoren is (82%). Een vrouw is aantrekkelijk met geschoren benen (84%), wanneer zij sieraden draagt (70%) en parfum gebruikt (70%).

Schone schijn
Uit een Amerikaans onderzoek(3) blijkt, dat er een groot verschil is in wat mensen zeggen te doen en wat mensen doen. Zo geeft 91% van de mensen aan dat zij altijd hun handen wassen na een toiletbezoek, terwijl uiteindelijk slechts 80% dit doet. Een groot deel van de respondenten, meer dan 85%, vindt het moeilijk om met hun partner over hygiëneproblemen te praten. Slechts 9% bespreekt deze kwesties met vreemden.

Sociale taboes
Mensen over de hele wereld bezoeken liever geen openbaar toilet. Meer dan de helft van de mannen en maar liefst 70% van de vrouwen zegt zich ongemakkelijk te voelen op een openbaar toilet. Taboes kunnen grote problemen veroorzaken, vooral voor vrouwen in bepaalde delen van de wereld. Zo kunnen veel vrouwen niet werken of naar school wanneer zij menstrueren door een gebrek aan sanitaire voorzieningen. De grootste frustratie op een openbaar toilet is als er geen toiletpapier voorzien is, volgens 46% van de mannen en 44% van de vrouwen. Na het gebrek aan toiletpapier is ook de stank vervelend bij openbare toiletten. 69,2% van de mensen is bang om besmet te worden met bacteriën door op de WC-bril van een openbaar toilet te gaan zitten.

Over de onderzoeken

1. Onderzoek in opdracht van Tork, uitgevoerd door het onafhankelijk onderzoeksbureau Intermetra onder 845 Nederlanders en Belgen, met als doel de beoordeling en wensen over openbare toiletten in kaart te brengen. Dit onderzoek liep van augustus tot oktober 2008. De doelgroep bestond uit Nederlanders en Belgen van 18-65 jaar. De respondenten werd naar hun mening gevraagd over 29 onderwerpen met deels open en deels meerkeuze vragen. Hetzelfde onderzoek werd ook bij 2500 andere respondenten uit Europa uitgevoerd.
2. Internationaal onderzoek uitgevoerd in opdracht van SCA door United Minds in 9 landen; Frankrijk, Duitsland, Rusland, China, Australië, Verenigde Staten, Mexico, Verenigd Koninkrijk en Zweden. In ieder land zijn 500 respondenten geïnterviewd, waaronder mannen en vrouwen in de leeftijd van 18-65 jaar. Totaal hebben 4.842 respondenten deelgenomen aan het onderzoek uitgevoerd op de website.
3. Harris Interactive: Studie naar het gedrag van het wassen van handen. Uitgevoerd in 2005 door American Society for Microbiology.

SCA

SCA is internationaal papierproducent. Zo'n 50.000 medewerkers ontwikkelen in 90 landen hygiënische producten, kartonnen verpakkingsmaterialen en grafisch papier. SCA is wereldmarktleider in incontinentiematerialen, Europees marktleider in tissue en nummer twee in absorptietissue. SCA Hygiene Products, met hoofdkantoor in München, is het grootste bedrijfsonderdeel binnen de Zweedse SCA Group. In 2007 werd een omzet van ruim 11,5 miljard euro gerealiseerd. Zie voor meer informatie www.sca.com.

Tork

Away From Home (AFH) Tissue is een divisie van SCA Hygiene Products en een toonaangevende speler in Europa. De belangrijkste producten zijn gericht op de persoonlijke hygiëne, zo bestaat de range onder andere uit handdoekjes, toiletpapier en servetten. Afnemers van Tork, dat sinds 2008 wereldwijd verkrijgbaar is, variëren van kantoren, scholen en horeca tot productiebedrijven en gezondheidsinstellingen. Zie voor meer informatie www.tork.nl


- Einde bericht -

Noot voor redacties



Ingezonden persbericht