Ingezonden persbericht


Persbericht

Voormalig Marketing Directeur Fortis ASR: "Financiële sector moet opnieuw leren communiceren"

BUNNIK, 7-7-2009 - "De financiële sector moet opnieuw leren communiceren". Dat heeft Ronald Pont (voormalig Directeur Marketing & Communicatie van Fortis ASR Verzekeringen) gezegd tijdens een kennis sessie van CrossMedia DM provider DM Interface in Hotel Mercure in Bunnik.

Volgens Pont houden conventies (ingesleten gewoontes om het te doen zoals altijd) de boel "ongelooflijk op": "Het afgelopen halfjaar waren banken en verzekeraars vooral druk met zichzelf. Daardoor was het naar klanten angstvallig stil. Of daarmee het laatste restje vertrouwen is stukgemaakt blijft ongewis. Zeker is wel, dat de geloofwaardigheid van de sector niet vanzelf terugkeert."

Volgens Pont is het tij slechts te keren via marketing en communicatie. "Dat is wat klanten zien en waar banken en verzekeraars uiteindelijk op beoordeeld worden. Daarom: doorbreek de conventies van zenden en communiceren over veelbelovende producten. Zoek in plaats daarvan zo veel mogelijk dialoog met klanten. Ontwikkel nieuwe communicatiewegen naast slim gebruik van bestaande media. Wees oprecht, geloofwaardig en praat in gewone mensentaal over hoe je mensen en ondernemers weer op weg wilt helpen met nieuwe vormen van dienstverlening."

Overigens hoeven banken en verzekeraars daar niet eerst op te wachten, volgens Pont, "want communiceren kan ook als je niets te vertellen hebt." Pont: "Zo bezien zijn de zomeravondsessies van ING een mooi initiatief. Elkaar in de ogen kijken, de nieuwe werkelijkheid met elkaar verkennen om verbinding te maken naar een andere toekomst. Klanten waarderen dat. Ondertussen vertellen ze waar je staat en wat hun verwachtingen zijn. Daar kan je dan mee aan de slag. Kortom, dat het in de financiële sector fundamenteel anders moet met marketing en communicatie wordt steeds duidelijker: er is nog heel veel te leren."

Volgens Pieter Stroop, Directeur Business Development van CrossMedia bureau DM Interface, is "relevantie" het belangrijkste aspect aan communiceren. "In plaats van zenden, moet de financiële sector de dialoog aangaan. Vraag om input. En acteer op het moment dat een klant informatie wenst. Of dat via het internet is, of via andere communicatiemiddelen. CrossMediaal."

DM Interface is sinds 1999 actief in Direct Marketing. Reeds op dat moment had DM Interface een - tot op de dag van vandaag unieke - visie op Direct Marketing. DM Interface is er als eerste en enige in geslaagd om off- en online media aan elkaar te koppelen. Direct mail, e-mail, telefoon, persoonlijke landingspagina's, virals en SMS worden op een intelligente manier geanalyseerd, ingezet en geïntegreerd. In één campagnemodel, volledig database-driven.

Noot voor redacties