Heijmans N.V.

ProRail-opdracht onderbouw spoorverdubbeling Utrecht Lunetten-Houten naar Heijmans

's-Hertogenbosch - ProRail en Heijmans hebben een contract gesloten voor de onderbouw van de spoorverdubbeling tussen Utrecht-Lunetten en Houten, een onderdeel van het traject tussen Vleuten en Geldermalsen. In de periode 2010 - 2014 wordt het baanvak uitgebreid van twee naar vier sporen en wordt de halte Lunetten volledig vernieuwd. Met het contract is een bedrag van circa ¤ 87,5 miljoen gemoeid.

ProRail werkt onder de projectnaam Randstadspoor aan de verdubbeling van de spoorcapaciteit. Heijmans Infra neemt voor het projectdeel Utrecht Lunetten - Houten alle betonwerk, het grondwerk voor de baanverbreding en de aanleg van nieuwe onderdoorgangen en ongelijkvloerse kruisingen voor zijn rekening. Ter hoogte van de Waterlinieweg, waar de sporen richting Arnhem en 's-Hertogenbosch zich splitsen, worden twee zogeheten dive-unders gebouwd ten behoeve van de ongelijkvloerse spoorkruisingen. Over de A27 wordt een nieuw verkeersviaduct gebouwd, waarna het bestaande verkeersviaduct over de A27 wordt omgebouwd tot spoorviaduct. De gelijkvloerse kruising met de Fortweg komt te vervallen en wordt vervangen door een nieuwe onderdoorgang. De NS-halte Lunetten wordt volledig vernieuwd en omgebouwd tot een halte met middenperron. Ook komt er ter plaatse van deze halte een nieuwe onderdoorgang voor fietsers en voetgangers. Arcadis Engineering heeft Heijmans in het ontwerptraject ondersteund en zal ook bij de realisatie deze rol vervullen.



Heijmans N.V.