Ingezonden persbericht


Persbericht
Amsterdam, 7 juli 2009

NMBS en NS Hispeed presenteren hogesnelheidstrein Amsterdam-Brussel

Vandaag, 7 juli 2009, hebben NMBS en NS Hispeed de nieuwe hogesnelheidstrein voor het traject Amsterdam - Brussel gepresenteerd in Amsterdam. Michel Jadot, directeur NMBS en Michiel van Roozendaal, directeur NS Hispeed, onthulden daarbij de naam van de hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Brussel: Fyra.

Michiel van Roozendaal: "Met de onthulling van deze trein van AnsaldoBreda komt de aansluiting van Nederland op het Europese hogesnelheidsnetwerk naderbij. Dat is voor onze klanten en óók voor Nederland een belangrijke positieve ontwikkeling. Europese steden komen nog dichter bij elkaar te liggen. Met Fyra kunnen reizigers zich sneller, makkelijker en comfortabeler verplaatsen". Michel Jadot: "Brussel ligt in het centrum van het Europese hogesnelheidsnetwerk. De ontbrekende schakel van Brussel en Antwerpen naar het Noorden wordt straks met deze nieuwe trein aan het netwerk vastgemaakt. Amsterdam ligt dan op 1 uur en drie kwartier van Brussel. Een belangrijke stap voorwaarts in de ontwikkeling van de relaties tussen onze twee landen".

De hogesnelheidstrein die maximaal 250 km/uur rijdt, zal ingezet worden op het traject Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Antwerpen - Brussel en Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Breda. De vandaag getoonde hogesnelheidstrein, gebouwd door AnsaldoBreda in Italië, is een prototype. Dit houdt in dat hij aan de buitenkant volledig gereed is maar aan de binnenzijde voorzien is van meet- en testapparatuur. Binnenkort start het testrijden op de HSL-Zuid in Nederland en de hogesnelheidslijn L4 in België. De testen worden uitgevoerd in opdracht van AnsaldoBreda, die gedurende het testprogramma eigenaar blijft van de trein. Na afloop van het testprogramma gaat de trein terug naar de fabrikant AnsaldoBreda in Italië om te worden afgebouwd.

NMBS en NS Hispeed hebben samen 19 hogesnelheidstreinen (respectievelijk 3 en 16). Deze hogesnelheidstrein is de eerste trein die inzetbaar is in het hele netwerk van de Europese Unie doordat de trein voldoet aan TSI (Technical Specifications for Interoperability). Afhankelijk van de testresultaten van onder andere TSI en ERTMS (het gekozen veiligheidssysteem in Europa), zullen de hogesnelheidstreinen naar verwachting een jaar na de start van de testen ingezet worden op het traject Amsterdam-Brussel. Bij de ingebruikname van de hogesnelheidslijn zal eerst met tijdelijk materieel (Traxx locomotief en ICR-rijtuigen) worden gereden met een snelheid van 160 km/uur.

Met Fyra bieden NS Hispeed en NMBS snelheid en comfort aan de klant. Zo zal een treinreis Amsterdam - Brussel, van stadscentrum naar stadscentrum, nog maar 1u46 minuten duren, terwijl de treinreis Rotterdam - Schiphol in 20 minuten wordt afgelegd. Bovendien kan de klant gemakkelijk online tickets kopen. Op www.fyra.com, www.nshispeed.nl en nmbs.be zijn alle actuele ontwikkelingen te volgen.

Reistijden en reistijdwinst
|              | |               |Reistijden   |Reistij|Tijdwinst t.o.v.   |
|              | |               |             |den    |conventionele trein|
|              | |               |Hogesnelheids|Huidig |                   |
|              | |               |trein        |       |                   |
| | | | |effect |effect | | | | | | |in minuten |procentueel | | | | | | | | | |Amsterdam Centraal |- |Rotterdam Centraal |0:36 |1:05 |- 0:29 |45% | |Amsterdam Centraal |- |Breda |0:57 |1:43 |- 0:46 |45% | |Amsterdam Centraal |- |Antwerpen - Centraal |1:09 |2:06 |- 0:57 |45% | |Amsterdam Centraal |- |Brussel - Zuid |1:46 |2:51 |- 1:05 |38% | | | | | | | | | |Schiphol Airport |- |Rotterdam Centraal |0:20 |0:49 |- 0:29 |59% | |Schiphol Airport |- |Breda |0:41 |1:36 |- 0:55 |57% | |Schiphol Airport |- |Antwerpen - Centraal |0:53 |1:50 |- 0:57 |52% | |Schiphol Airport |- |Brussel - Zuid |1:30 |2:35 |- 1:05 |42% | | | | | | | | | |Rotterdam Centraal |- |Breda |0:19 |0:32 |- 0:13 |41% | |Rotterdam Centraal |- |Antwerpen - Centraal |0:31 |1:05 |- 0:34 |52% | |Rotterdam Centraal |- |Brussel - Zuid |1:08 |1:50 |- 0:42 |38% | |

///// Einde persbericht /////

Noot aan redactie:

Voor meer informatie
Nederland : Ronald Stevens, Persvoorlichter NS Hispeed, 030 - 235 7070 België : Jochem Goovaerts, Woordvoerder NMBS, 0032 2 528 23 14

Vanaf dinsdag 7 juli 15:00 uur staan op www.fyra.com en www.nshispeed.nl/nl/over-ns-hispeed/pers foto's en een film van Fyra.

Over NS Hispeed
NS Hispeed is het hogesnelheidsmerk van NS en biedt hogesnelheidsvervoer aan op internationale bestemmingen en straks ook op nationale bestemmingen. Naast de nieuwe hogesnelheidstrein vallen onder NS Hispeed ook hogesnelheidstreinen als Thalys, ICE International, Eurostar en TGV.

Over NMBS
NMBS is de Belgische naamloze vennootschap van publiek recht die de exploitatie en commercialisering verzekert van het nationale en internationale reizigers- en goederenvervoer per spoor. Zij staat eveneens in voor het beheer van het rollend materieel. NMBS stelt ruim 20.000 mensen te werk en realiseert een omzet van meer dan 2,2 miljard euro (2008). Ze beheert ook haar deelnemingen in vennootschappen als Eurostar, Thalys, IFB, TRW. Met een kwaliteitsvolle, betrouwbare en marktgerichte dienstverlening speelt NMBS een sleutelrol in de ontwikkeling van duurzame mobiliteit.

NS Hispeed en NMBS maken beiden deel uit van Railteam, een samenwerking tussen Europa's belangrijkste hogesnelheidsondernemingen. Railteam sluit de Europese hogesnelheidslijnen naadloos op elkaar aan.


---- --