Persbericht 09-01, 7 juli 2009
Nederland is een nieuwe luchtvaartmaatschappij rijker
Het op Rotterdam Airport gevestigde KammAir heeft vandaag haar volledige
vliegvergunning ontvangen van de Inspectie Verkeer en Waterstaat, de vroegere
Rijksluchtvaartdienst.
Met dit "Air Operator Certificate" (AOC) mag KammAir alle mogelijke
vliegdiensten door geheel Europa uitvoeren.
Vooralsnog richt het bedrijf zich op chartervluchten met passagiers en
koeriersdiensten met vracht en paketten in een gebied van ongeveer 800 km rond
Rotterdam.
KammAir beschikt voorlopig over slechts één vliegtuig, de veelzijdige
Australische GA8 Airvan, een éénmotorig 8 persoons zogeheten `light utility
aircraft'. Het vliegtuig is oorspronkelijk als bushvliegtuig ontworpen en kan
daardoor zelfs op ruwe en korte airstrips landen en opstijgen.
KammAir begon haar activiteiten twee jaar geleden met rondvluchten en foto- en
filmvluchten vanaf Rotterdam Airport. Regionaal geniet het bedrijf enige
bekendheid van o.m. de rondvluchten tijdens de Wereldhavendagen en bij de Dutch
Spotters Convention.
Om de activiteiten verder uit te kunnen breiden werd het AOC aangevraagd.
Nu, ruim twee jaar later, is het zover en is Rotterdam Airport een weliswaar
kleine maar volwaardige en professionele nieuwe luchtvaartmaatschappij rijker.
"Van de eerste `officiele' vlucht onder AOC maken we graag een feestje",
vertelt Cees Kamminga, directeur-vlieger bij KammAir. "Het wordt een bijzondere
retourvlucht van Rotterdam naar Lelystad/Aviodrome. En voor deze bijzondere
vlucht hebben we ook twee bijzondere piloten uitgenodigd: twee deelnemertjes van
de stichting Hoogvliegers. Deze stichting laat chronisch- en terminaal zieke
kinderen voor één dag vergeten waar ze in hun jonge leven mee geconfronteerd
worden. Voor één dag zijn ze piloot en zitten ze ook echt bij ons in de
cockpit".
Cees Kamminga (1950), directeur-eigenaar en
vlieger van KammAir begon zijn loopbaan als
stuurman bij Shell Tankers. Eenmaal aan de
wal werkte hij als jeugd- en
jongerenwerkadviseur, organisatieadviseur,
opleider-trainer en interim- en
crisismanager. In 2000 begon hij met zijn
vliegopleiding en mag zich nu al een aantal
jaren beroepspiloot noemen.
Kamminga is ook directeur-eigenaar van
HabiTask een landelijke dienstverlener voor
woningcorporaties.
Naast KammAir is hij momenteel interim
bestuurder van een woningcorporatie en
adviseur voor adviesraden en raden van
commissarissen van enkele corporaties.
Kamminga is getrouwd, heeft twee kinderen en woont in Delft.
Ingezonden persbericht