E-commerce sites groeien ondanks crisis


'S-HERTOGENBOSCH, 20090707 -- E-commerce websites groeien in de eerste jaarhelft van 2009, ondanks de economische crisis. Bol.com, Neckermann, Otto en Wehkamp trekken duidelijk meer bezoekers. Youtube groeit echter nog harder en stoomt door naar een top 3 notering, achter Google & Hyves. Dit blijkt uit de doorlopende Visiscan website metingen van online onderzoeksbureau Multiscope.

Consumenten zoeken hun heil online
Websites waar consumenten online kunnen shoppen, groeien in de eerste jaarhelft van 2009. Niet alleen Bol.com, Neckermann, Otto en Wehkamp weten hun bereik te vergroten, maar ook KPN (10%) en Vodafone (9%) groeien sterk in bereik ten opzichte van 2008. Bijna de helft van de websites in de top 20 houdt zich inmiddels bezig met e-commerce. Consumenten zoeken steeds meer hun heil online als het gaat om de aanschaf van producten en diensten. Gemakkelijk vergelijken, veel keuze en ruimere betalings- en kredietmogelijkheden lijken belangrijke drijfveren achter de groei.

Top 20 sites
Ziet u geen afbeelding. Klik dan hier.


Content websites onder druk
Websites waar veel informatie aangeboden wordt, lijken enigszins onder druk te staan. Buienradar, De Telefoongids, Startpagina en NU.nl verliezen enkele posities in de top 20. Daarnaast weten De Telegraaf, Web-log.nl, ANWB en 9292ov hun positie in de top 20 niet meer zeker te stellen. In sommige gevallen groeien deze websites nog wel, maar minder dan de 7% die gemiddeld is voor een top 20 website. De opkomst van sociale netwerken (zoals Hyves) zou een oorzaak kunnen zijn. Websites zoals Facebook en Twitter bereiken inmiddels ook al meer dan 10% van de Nederlandse internetgebruikers. De consument krijgt waarschijnlijk steeds meer informatie via vrienden in zijn sociale netwerk.

Methodiek en verantwoording
De gepresenteerde ranglijst is gebaseerd op 6 verschillende maandranglijsten voor 'grouped sitesi'. Twee criteria zijn gebruikt om de volgorde van de ranglijst te bepalen. Allereerst is gekeken hoe vaak een site in de maanden december tot en met mei in de uitgebreide top 100 ranglijst van Multiscope vertegenwoordigd was. Sites die 6 keer in de uitgebreide ranglijst voorkomen, staan per definitie hoger in de ranking dan sites die maar 5 keer in de uitgebreide ranglijst voorkomen. Daarna is gesorteerd op het gemiddeld aantal unieke bezoekers per maand om de ranglijst te bepalen. De ranglijst bevat op deze manier alle sites die tot de vaste waarden in de Multiscope Visiscan top 100 gerekend kunnen worden, gesorteerd naar unieke bezoekers. Postbank is inmiddels opgegaan in ING en is daarom ook onder deze naam opgenomen.

Over Multiscope Visiscan
Multiscope Visiscan is een online benchmark onderzoek voor Nederlandse websites. Het onderzoek brengt de naamsbekendheid, bereik en waardering van de top 1000 websites van Nederland in kaart. Klanten kunnen met de gehanteerde methodiek websites vergelijken volgens een onafhankelijke standaard. Multiscope Visiscan meet het bereik via een landelijk representatief panel en registreert van deze groep doorlopend het surfgedrag. Multiscope Visiscan meet eveneens naamsbekendheid en waardering op kwartaalbasis onder minimaal 10.000 respondenten uit haar online panel.

--------------------

i In deze ranglijst worden verschillende url's samengevoegd welke duidelijk bij elkaar horen. Voorbeelden van een grouping zijn:

  • verschillende subdomeinen van éénzelfde hoofddomein (vb: info.multiscope.nl en onderzoek.multiscope.nl wordt multiscope.nl)

  • dezelfde sites met of zonder www. ervoor (vb: www.multiscope.nl, multiscope.nl en www1.multiscope.nl wordt multiscope.nl)

  • sites met exact dezelfde content maar met een ander hoofddomein (vb: www.visiscan.nl en www.multiscope.nl wordt multiscope.nl)

  • of sites met exact gelijke 'branding' maar met een andere extensie/domeinnaam (vb: onderzoek.multiscope.net en software.multiscope.nl wordt multiscope.nl)


Van het opnieuw gedefinieerde hoofddomein wordt een ongedupliceerd bereik berekend.