Consumentenautoriteit
Persbericht | 9 juli 2009 | Consumentenautoriteit: handen vol aan nationale
en internationale overtredingen consumentenrecht
De Consumentenautoriteit is in de eerste helft van 2009 een groot
aantal onderzoeken gestart naar nationale en internationale inbreuken
op de rechten van de consument. Dat maakte de toezichthouder vandaag
bekend in haar halfjaarbericht. Overtredingen constateert de
toezichthouder onder andere op de vier aandachtsgebieden van de Agenda
2009: telemarketing, verkoopdemonstraties, sms-diensten en garantie &
conformiteit. Ook ontving de autoriteit vele signalen uit het Europese
netwerk van consumententoezichthouders. De meeste hiervan zijn
afkomstig uit België, Frankrijk, Engeland en Zweden en hebben
betrekking op websites die niet voldoen aan de wettelijke
informatieverplichting.
Marije Hulshof, directeur Consumentenautoriteit: "Nog te vaak zien wij
dat bedrijven door onvolledige of misleidende informatie consumenten
tot een aankoop bewegen die zij, als ze het hele verhaal zouden
kennen, niet hadden gedaan. Met de nieuwe strengere regels van de Wet
oneerlijke handelspraktijken kunnen we deze praktijken beter
aanpakken. Ook als het gaat om buitenlandse verzoeken om op te treden
tegen Nederlandse bedrijven die de Europese consument tekort doen."
Sms-diensten
De Consumentenautoriteit maakte in het eerste half jaar van 2009 twee
sanctiebesluiten openbaar inzake OX-2 International (boete 85.000
euro) en Smart Media Services B.V. (boete 118.750 euro). Beide boetes
werden opgelegd voor de misleidende wijze waarop zij consumenten een
sms-abonnement lieten afsluiten. Daarnaast heeft de toezichthouder
negen klachten ingediend over misleidende reclame van sms-diensten bij
de Stichting SMS-gedragscode. Dit heeft tot aanpassing van de uitingen
geleid. De SMS-gedragscode, een vorm van zelfregulering die een jaar
geleden in werking is getreden, zal deze zomer worden geëvalueerd.
Tevens zijn naar aanleiding van eerder ingediende klachten van de
Consumentenautoriteit drie beroepszaken bij de Reclame Code Commissie
(RCC) afgerond. De RCC oordeelde opnieuw dat sprake was van
misleidende reclame voor sms-diensten. Begin februari gaf de
Consumentenautoriteit via de media de consument een extra waarschuwing
voor misleidende online uitingen voor sms-diensten rondom het thema
Valentijnsdag.
Verkoopdemonstraties
De Consumentenautoriteit is onderzoeken gestart naar misleidende en
agressieve verkoopdemonstraties. De aandacht gaat met name uit naar
dagtochtjes per bus waarbij de deelnemers een productpresentatie
krijgen en naar verkooppresentaties voor een lidmaatschap van een
vakantieclub. Naast onderzoek heeft de Consumentenautoriteit via
ConsuWijzer een voorlichtingscampagne gevoerd om vakantiegangers te
waarschuwen voor misleidende verkoop door vakantieclubs. Consumenten
zijn opgeroepen hun klachten te melden bij ConsuWijzer. In het tweede
half jaar zal de Consumentenautoriteit haar onderzoeksactiviteiten op
dit terrein voortzetten. Daarbij zal worden samengewerkt met
toezichthouders uit andere EU-lidstaten.
Garanties & conformiteit
De Consumentenautoriteit heeft in 2009 haar onderzoeksactiviteiten
binnen de computerbranche voortgezet. In april kwam de toezichthouder
naar buiten met de eerste resultaten van haar onderzoek naar het nut
van het bijkopen van garantie. In veel gevallen blijkt deze extra
garantie niet veel meer te bieden dan de rechten die de consument op
basis van de wet al heeft. Naar een aantal bedrijven is een
vervolgonderzoek ingezet.
Naast toezichtsonderzoeken en handhaving ontwikkelde de
Consumentenautoriteit in samenwerking met het Hoofdbedrijfschap
Detailhandel een gratis digitale training voor winkeliers waarmee zij
hun kennis over de garantieregels kunnen vergroten.
Telemarketing
De Consumentenautoriteit voert toezichtonderzoeken uit naar
misleidende en agressieve Telemarketing. Het eerste half jaar van 2009
maakte de toezichthouder twee sanctiebesluiten openbaar inzake de
telecombedrijven Tele2 (boete 70.000 euro) en Pretium Telecom (boete
87.000 euro). De boetes werden opgelegd voor de wijze waarop de
aanbieders telefonisch nieuwe klanten wierven. Beide bedrijven hebben
bezwaar aangetekend tegen dit besluit. In april startte de autoriteit
een publiciteitscampagne om consumenten, met name ouderen, voor te
lichten over hoe om te gaan met verkooptelefoontjes.
Internationaal
In 2008 ontving de Consumentenautoriteit via het netwerk van Europese
consumententoezichthouders 13 handhavingsverzoeken, 16
informatieverzoeken en 10 signalen. Inmiddels zijn 11
handhavingsverzoeken afgerond. De meeste hiervan zijn afkomstig uit
België, Frankrijk, Engeland en Zweden. Voor het merendeel betrof dit
websites die na een waarschuwing van de autoriteit hun
informatievoorziening op orde hebben gebracht. De
Consumentenautoriteit neemt ook deel aan een internationale 'sweep',
een gezamenlijke zoekactie op internet naar de informatievoorziening
van webwinkels. In september zullen de Europese resultaten van deze
sweep openbaar worden gemaakt.
Overige zaken
In april diende de Consumentenautoriteit haar eerste civiele zaak in
bij de rechter en werd in het gelijk gesteld. Het ging om een
procedure tegen de reisaanbieder Gold Travel B.V. die niet voldeed aan
de wettelijk verplichte garantiestelling bij het aanbieden van
pakketreizen. De Consumentenautoriteit zal naar verwachting nog een
tiental procedures tegen reisaanbieders aanspannen bij de rechter.
De autoriteit maakte in februari de resultaten bekend van een
onderzoek in Benelux verband naar de (eenzijdige) algemene voorwaarden
in de meubel- en keukenbranche. De toezichthouder heeft tien ketens,
met in totaal 300 vestigingen, aangesproken op onredelijke algemene
voorwaarden. Alle ketens hebben op basis hiervan hun voorwaarden
aangepast. Ook ontving de Consumentenautoriteit een toezegging van
Grando Retail B.V. dat zij op het punt van aanbetalingen voortaan
zullen handelen conform de richtlijnen van het CBW.
ConsuWijzer
Vragen en klachten rondom garantie en conformiteit staat nog steeds
met stip op 1 bij ConsuWijzer. Het eerste halfjaar van 2009 ontving de
toezichthouder via ConsuWijzer ruim 9000 meldingen over problemen bij
garantie op producten. Veel van deze vragen en klachten hebben
betrekking op duurzame consumptiegoederen zoals electronica en
witgoed. Andere onderwerpen op het toezichtterrein van de
Consumentenautoriteit waarover ConsuWijzer relatief veel meldingen
ontvangt zijn sms-diensten en telemarketing.
Meer informatie
Rita Buit (Plv. perswoordvoerder) Consumentenautoriteit, telefoon:
070-330 59 46, mobiel: 06-3103 57 25 (buiten kantooruren), e-mail:
pers@consumentenautoriteit.nl.
* Meer informatie over de Consumentenautoriteit voor de pers
* Meer informatie voor consumenten op ConsuWijzer
---