1 1
> Retouradres Postbus 20901 2500 EX Den Haag
de voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 6171
Contactpersoon
---
T -
Ons kenmerk
V&W/DGMo-2009/5976
Uw kenmerk
---
Datum 9 juli 2009
Bijlage(n)
Onderwerp Boordcomputer Taxi en navigatie- en informatiesystemen -
Geachte voorzitter,
In mijn brief van 13 mei 2009 heb ik toegezegd om in overleg met de branche en
marktpartijen na te gaan of zij mogelijkheden zien om een navigatie- of
informatiesysteem in een later stadium aan de boordcomputer toe te voegen en u
daarover voor het zomerreces te berichten. Op basis van dit overleg en onderzoek
van mijn departement bericht ik u het volgende.
Het verplicht koppelen van een navigatie- of informatiesysteem aan de
boordcomputer taxi (BCT) leidt tot een onvoorspelbare vertraging in de invoering
van de BCT. Ik acht dit niet aanvaardbaar. Voor de vertraging zijn een aantal
redenen.
Koppeling van een informatiesysteem vraagt om herziening of aanvulling van de
specificaties die de Inspectie Verkeer en Waterstaat in september zal publiceren.
Op basis van deze specificaties zal de industrie aan de slag gaan om de eerste
boordcomputers te vervaardigen. Een herziening of aanvulling van de specificaties
leidt onherroepelijk tot vertraging van de invoering van de BCT.
Wijziging of aanvulling van de specificaties betekent dat de BCT in Brussel
opnieuw genotificeerd moet worden. De uitkomst hiervan in de tijd is ongewis.
De Europese Commissie eist dit om nieuwe belemmeringen voor het vrije verkeer
van personen, goederen, diensten en de vrijheid van vestiging te voorkomen.
Afgezien van vertraging in het invoeringstraject is een informatiesysteem niet
nodig voor de handhaving van de Wet Personenvervoer 2000 (ritadministratie) en
de Arbeidstijdenwet (rij- en rusttijden). Het verplicht stellen van een
informatiesysteem is in strijd met de afspraken die met de sector zijn gemaakt
om alleen datgene verplicht te stellen wat nodig is voor handhaving.
Verder zal met een navigatie- of informatiesysteem de BCT niet langdurig
gecertificeerd kunnen worden. Geografische kaarten die in navigatiesystemen
gebruikt worden, wijzigen zeer regelmatig en bij iedere update ervan zou de BCT
weer gecertificeerd moeten worden
a
Pagina 1 van 2
Datum
Zoals u bekend is, zal ik gemeenten de mogelijkheid bieden om groepsvorming in Ons kenmerk
V&W/DGMo-2009/5976
de taxibranche te introduceren. In samenhang hiermee kan in plaatselijke
regelgeving een aanvullend navigatie- of informatiesysteem verplicht worden
gesteld. Hetzelfde geldt voor het gebruik van informatiepanelen bij
opstapplaatsen. Een landelijke verplichting is hier niet op zijn plaats.
De taxibranche, die ik over dit onderwerp heb geraadpleegd, stelt dat door de
beoogde invoering van de groepsvorming de herkenbaarheid en
aanspreekbaarheid van de taxionderneming geborgd is. Indien deze als extra
service een navigatiesysteem wil aanbieden aan zijn klant om zich te
onderscheiden van andere ondernemers, moet dat zijn eigen keuze zijn.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
Pagina 2 van 2
Ministerie van Verkeer en Waterstaat